torsdag 8 januari 2009

Pressat läge för alla i dessa "lågkonjukturs" tider!


Innan jag skriver mera vill jag påpeka att bilden ovan inte har något att göra med dagens inlägg här på Jernsaxen (förutom, det kraftiga uttrycket Konkurs). Bilden är lånad från Filipstads kommun, gå gärna in och titta på deras fina hemsida www.filipstad.ifolkmun.se
Ja, till saken, ett tiotal mail som jag fått till mig på jernsaxen@live.se handlar om ekonomi, svårigheterna att få livet att gårunt ekonomiskt när man blir sjuk och särskilt om sjukdomen blir permanent. De flesta som skriver gör det i lite "privat" anda och jag svarar därför också helt privat på dessa. Bl a fick jag ett mail som handlade om att jag verkade bada i pengar, husbil och allt som personen ifråga skrev.
Tänkte inte först avhandla detta här men eftersom det skett ytterligare sammanblandning med jernsaxenbloggen och Oumberligatingbloggen så är det lika bra skriva om det. Husbilen ägs till största delen av Handelsbanken resten är finansierat med försäkringspengar från min frus sjukdomsförsäkring som i sig bara gett en tiondel av vad hon skulle ha tjänat på 15 år om hon varit frisk, dessutom är det hennes "ben", egentligen som vilket handikappanpassat fordon som helst, fördelen är att ha ett litet kök och toalett med sig. Får jag drömma fritt så hoppas jag att Jernsaxen som förening skulle kunna äga en eller två husbilar, handikapanpassade för uthyrning till självkostnadspris (ingen omöjlighet, tittade på begagnade handikapanpassade husbilar i Tyskland i somras) problemet är kapital.
Där kommer ordet "konkurs" in, har haft flera tänkbara sponsorer till oss som förening, två av dem har hoppat av pga dålig ekonomi och en är redan försatt i konkurs, bl a så är projektet med handikappanpassat småhus lagt tillfälligt på is.
Sally Santeson (för er som inte minns tv-serie med bl a Sven Wollter) hade ett härligt uttryck som jag anamat "-Det går inte att bromsa sig ur uppförsbackarna" det gillar jag och är även mitt motto, humoristiskt fast andå tankvärt.
När det sedan gäller www.oumberligating.blogspot.com så är den ett mycket bra stöd till Jernsaxenbloggen flera läsare av den har halkat in på "smärtfrågan" och berörts av den (även ur sponsor synpunkt). Att det finns en brödrost där för 3500 kronor kan man diskutera i evighet. Ett sätt som jag finansierar mitt eget samlande på är att resa runt på loppisar och pryl/antik marknader, det ger några kronor extra i plånboken och har man tur så dyker brödrösten upp för några hundringar hos någon som förköpt sig eller vill ha det senaste i allt.
Avslutningsvis så har jag varit i kontakt med min bank, Handelsbanken så nästa vecka har vi tid och ska omförhandla räntan på husbilslånet.
Det finns en mycket bra nätsajt som heter www.fattiga.se gå in och titta på den om du är nyfiken och behöver lite mattnyttiga råd. Vid datorn som vanligt Peter Olofsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar