torsdag 23 oktober 2008

Ny smärtförening.

Ny smärtförening. Alla som lidit av eller lider av kraftig smärta och har något sånär kontroll på internetvärlden har säkerligen gjort en sökning på ordet "smärta" och då fått upp ett hundratal"träffar" på sökordet. Har själv ägnat mig åt att gå igenom dessa "träffar" för precis som många andra så letar man efter ett "halmstrå" som kan ge en hoppet och kraften att kämpa på ännu en dag. Personligen så tillhör jag dem som kan lägga den personliga smärtan bakom mig. Har haft ett två årigt helvete bakom mig med svår smärta efter sviter av en borreliainfektion. Jag är ännu inte frisk, men mitt liv fungerar och jag tänker ta tillvara mina erfarenheter inom området och delar gärna med mig av dem. Hade det bara varit för mina personliga "smärtproblem" så hade jag nog inte suttit och bloggat denna blåsiga oktobermorgon. Grundorsaken är den att jag i 14 års tid nu varit min frus personliga assistent i princip dygnet runt, förutom de perioder hon legat inne för operation, rehabiliterning samt smärtbehandling av olika former. Hennes besvär startade med en felbehandlad"foglossning" efter hennes tredje förlossning. Kommer beröra det i detalj senare i mitt "bloggande".
Varför ny smärtförening? Önskemål från många håll är att det behövs en ny nationell smärförening, en av de större har tråkigt nog lagts ned det senaste året. Varför den gjort det är inte så intressant i sak, det blir ofta så, någon eller några eldsjälar försvinner eller så annars blir det interna motsättningar. Så därför är det viktigt att redan interimsstyrelsen vid startandet av en ny förening disskuterar och tar i tur med en tidig handlingsplan för eventuella sådana problem. Mitt eget mål är verkligen inte bara att starta en ny smärtförening för förenings egen skull. Utan målen måste bli tydliga, hur de sen blir det är självfallet en uppgift för engagerade meddlemmar. Är du intresserad i någon form, så skriv en rad. Vid datorn Ulv Rode.

3 kommentarer:

  1. Hej Ulv!
    Jag tycker det låter spännande och jag tror att det behövs i allra högsta grad!

    Själv sjukpensionär sen ett antal år tillbaka på grund av en ryggskada som blev sju resor värre efter en obehandlad borreliainfektion. Nu har jag "kroniskt ryggskott" av olika intensitet.

    Jag är helt klart intresserad av din idé! Dessutom känner jag att det ger en viktig dimension att få en anhörigs perspektiv, även om du själv inte heller är riktigt frisk än.
    Jag vill gärna följa utveckligen. Min kraft är starkt begränsad men kan jag så hjälper jag gärna till.
    Allt gott!
    Mvh
    kristina Birkesten

    SvaraRadera
  2. Känner så väl igen det du beskriver. Det ständiga letandet efter något som kan lindra smärtan och allra helst ta bort den helt. Jag har funnit mitt sätt att leva med den. Att ge den en mening. Att se den som en vän. Ja, jag vet att det inte är lätt, det tog mig många år att ta det till mig. Och visst händer det fortfarande att jag förbannar den.
    Ett av mina sätt att ge smärtan en mening är att använda allt jag lärt mig på min resa för att hjälpa andra. Precis som du gör.
    Önskar dig verkligen lycka till.
    Gunnel Saric

    SvaraRadera
  3. Hej igen! Skrev under "gulliga" föreningar förut och skrev att jag med nyfikenhet skulle följa upp hur det gått med din nystartade smärtförening. Mitt namn är Ammie och har sedan många år värk i nacke och rygg! Är opererad i nacken 2ggr varav en steloperation. Detta gjordes i Lund år 2001 och den sista år 2003. Men har även diskbråck i ryggen som ger mig mycket besvär men är ännu så länge inte opererad för det.
    Min nackskada ådrog jag mig på min dåvarande arbetsplats Lion Ferry (färjerederi) heter idag Stena Line. Fick ett rep över halsen när jag skulle cykla över kajplatsen. Repet var uppsatt för att bilar inte skulle köra på båten utan klartecken men då jag varit på semester visste jag inte om detta och det fanns inte varningsflaggor uppsatta på repet. Så jag cyklade rätt på det uppspända repet som slog hårt mot min hals. Fick arbeta 9 år med denna skada innan någon läkare trodde på mig och blev hjälpt.
    Har även fibromyalgi och Sjögrensyndrom och en annan skum reumatisk sjukdom som de lärde diskuterar om ifall det är RA eller SLE.
    Mig kvittar det var det heter för det gör lika ont ändå och finns ingen bot bara lindning!
    Ja, detta är jag och lite hur jag har det och då har jag inte beskrivit smärtan så vill du ha med mig i din förening och tycker jag platsar så kan du ta kontakt. Mvh Ammie

    SvaraRadera