söndag 28 augusti 2011

"Mer information om EDS....!"


Det är mycket sällan som jag "plankar" material direkt ifrån hemsidor, men ibland så blir det bäst så. Det går bra att klaga om det inte gillas, men det är ju viktigt att sprida så mycket information som möjligt! Klicka här och du kommer direkt till EDS Riksförbunds hemsida där denna och nedan information är hämtad ifrån. Vid datorn Peter Olofsson Jernsaxens Tankesmedja.

EDS Riksförbund är en rikstäckande intresseorganisation för människor med, eller anhöriga till, personer med Ehlers-Danlos syndrom (EDS). EDS Riksförbund är en ideell förening som bildades 1992 med målet att göra information om EDS tillgänglig på svenska och skapa mötesplatser för personer med EDS.

EDS Riksförbund arbetar för att öka kunskapen om EDS i samhället genom att bland annat anordna informationsmöten riktade till allmänheten, vårdpersonal och andra yrkeskategorier. EDS Riksförbund har även givit ut en informationsbok om EDS med titeln Min bok om EDS.

Som medlem i EDS Riksförbund kan man komma i kontakt med andra i liknande situation. EDS Riksförbund har kontaktpersoner i de flesta län och anordnar kontinuerligt medlemsmöten runt om i Sverige. Vidare tillhandahåller EDS Riksförbund ett forum på Internet, EDS-forum, där man kan ställa frågor och söka svar. Medlemstidningen heter EDS-bladet och utkommer med ett nummer på våren och ett på hösten.

Antal medlemmar i förbundet är drygt 550 st (2011).

EDS Riksförbund Sverige har även tagit initiativ till ett vetenskapligt råd och till bildandet av EDS-stiftelsen.

"Vad är EDS......?"


Vad är EDS?Ehlers-Danlos syndrom är en grupp ärftliga bindvävsförändringar som karakteriseras av att hud, leder, ligament och blodkärl får en ändrad struktur.

Symtomen, överrörliga leder, ömtålig och övertänjbar hud, blåmärken och andra blödningar samt bindvävsknölar, kan variera mellan individer och inom familjen. Detta gör att det är svårt att ställa diagnosen. Med den nya klassificeringen (se nedan) kan det dock bli lättare.

Personer med EDS har ofta kronisk, progressiv smärta (se nedan).

Vid den allvarliga formen, vaskulär typ, finns svagheter i de stora blodkärlen och i inre organ, vilket kan ge livshotande bristningar.

Syndromet finns hos alla folkslag i hela världen och uppskattas till en på 5000 invånare, svenska siffror finns ännu inte.

Överrörlighet

Beighton m.fl. publicerade 1969 en översikt av överrörlighet och dess koppling till långvarig smärta i muskler och leder. I denna översikt beskrevs det poängsystem (Beightonskalan) som idag används internationellt för att mäta överrörlighet. Det finns dock är brister i Beightonskalan som gör att den inte är helt tillfredställande för bedömning av överrörlighet.

Smärta

Personer med EDS har ofta kronisk, progressiv smärta i muskler, lednära vävnader samt nervvävnader; smärta som är svår att behandla på konventionellt sätt med mediciner eller sjukgymnastik. De olika typerna av smärta som personer med EDS har drabbar olika delar av kroppen, har olika intensitet och prognos.

På grund av den konstanta muskelspänning som blir följden av överrörliga instabila leder, blir det en snabb uttröttning av muskulaturen vilket i sin tur skapar smärta. Eftersom muskelspänningen inte får en chans att avta sprider sig smärtan vidare i en slags ond smärtspiral.

Den smärtproblematik som många brottas med är så invalidiserande att den avsevärt nedsätter funktionsförmågan vad avser arbete, livsföring , sociala aktiviteter och livskvalitet.

För mer information om smärta, se länkar under Informationsportal > Länksamling i menyn till vänster.

Villefranche EDS-klassificering

Ehlers-Danlos syndrom kan utifrån klassificeringen Villefranche Nosology, 1998 beskrivas på följande sätt:

Klassisk typ (tidigare typ I och II)

Finns: Övertänjbar hud; breda, atrofiska ärr; överrörliga leder (periodontit vid tid. typ VIII)

Finns ibland: Sammetsmjuk hud; bindvävsknölar/knutor; komplikationer av överrörlighet som vrickningar, luxationer, plattfot; muskelsvaghet och försenad motorisk utveckling; blåmärksbenägenhet; manifestationer av vävnadernas töjbar/skörhet som hiatusbråck, analprolaps i barndomen, svaghet i livmodermunnen; kirurgiska komplikationer; finns i familjen

Hypermobilitetstypen (tidigare typ III)

Finns: Huden är övertänjbar och/eller mjuk, sammetsliknande; generell överrörlighet

Finns ibland: Återkommande luxationer/subluxationer; kronisk värk; finns i familjen

Kärltypen (vaskulär typ, tidigare typ IV)

Finns: Tunn, genomskinlig hud; skörhet eller bristningar i artärer/mag-tarmsystemet/livmoder; massiva blåmärken, karakteristiskt utseende

Finns ibland: Åldrat utseende; överrörlighet i små leder; sen- och muskelbristningar; klumpfot; tidiga åderbråck; arteriovenös carotid-cavernous sinus fistula; pneumothorax/pneumohemothorax; skört tandkött; erfarenhet av plötslig död i familjen

Kyphoscoliotisk typ (tidigare typ VI)

Finns: Generell ledrörlighet; uttalad muskelsvaghet vid födelsen, medfödd progressiv skolios (snedställning av ryggraden i sidled); skör ögonvita och bristningar i ögongloben

Finns ibland: Sköra vävnader med atrofiska ärr; blåmärken, artärbristningar; marfanoid kroppsbyggnad; för liten hornhinna; röntgenmässigt konstaterad benskörhet; finns i familjen

Arthrochalasia typ (tidigare typ VII A, VII B)

Finns: Uttalad generell överrörlighet med återkommande subluxationer; medfödd höftledsluxation

Finns ibland: Övertänjbar hud; vävnadsskörhet och atrofiska ärr; blåmärken; muskelsvaghet; kyphoscolios; röntgenmässigt mild benskörhet

Dermatosparaxis typ (tidigare typ. VII C)

Finns: Uttalad hudskörhet; överflödig hud

Finns ibland: Mjuk, degartad hud; blåmärken; prematur födsel p.g.a. tidig hinnbristning; stora bråck (navel, ljumske)

Övriga typer

Enligt denna klassificering finns även ett antal "övriga" typer. Där återfinns bl.a. den tidigare typ VIII med uttalad periodontit, men den kan även hänföras till klassisk typ.

måndag 11 juli 2011

"Annette är död.......!"


Mina fingrar brukar leka över tangenterna när jag ska skriva något, precis som min mun brukar flöda av ord, men idag har jag lite svårt för allt! Annette Axmacher är död. Hon var en av de sista "bloggkompisarna" jag har haft med en dödlig cancersjukdom.
För något år sedan så fick jag ett mail till Jernsaxen@live.se ifrån Annette! "Hej Peter! Kanske du och din blogg Jernsaxen kan hjälpa mig?" Det blev inledningsraderna till ännu ett intressant "bloggmöte"!
För några år sedan då jag själv var långtidssjukriven och neuroborrelian rasade i min kropp så kunde jag inte sova ordentligt på nätterna, dessutom var min Fru i mycket dåligt skick pga 14 års sjukdom. Det var då jag startade Patient och Smärtföreningen Jernsaxen, det blev ganska "tungt" med en gång. Eftersom Jernsaxen riktade in sig på fysisk smärta så dök det upp en grupp människor som jag inte räknat med, de med svår cancer. Med svår smärta så följer självklart ångest och annan problematik. 12 kvinnor hann jag lära känna via bloggen och många och långa mail, idag finns ingen kvar av dessa underbara tjejer! Fast Jorden snurrar lite "saktare" känns det som! Hade jag skrivit dessa rader för något år sedan hade jag idag "vecklat in mig" i tunga filosofiska tankar, men det känns inte längre som det är någon idé, varken här eller i verkliga livet!
Fast visst påverkade "bloggandet/mailandet" mig, jag lämnade byggbranchen och gav mig åter in i "Sjukvårdsträsket", visst egentligen har jag aldrig lämnat det. Eftersom jag är deltidsassistent till min Fru sedan många år!
Tänker inte "dra några växlar" här på Annettes alltför tidiga död, mina tankar går helt till hennes fantastiska Döttrar och hennes fina man Dragan. Han skulle jag velat lära känna närmare!
Vi andra då? Självklart så finns inget annat att göra än att "blogga vidare"........det är ju faktiskt ett sätt att "leva på" också! Har fått några arga mail sista tiden om mina inlägg på min andra blogg Oumberliga Ting, Vänner döm mig inte för hårt, jag lovar att varenda inlägg på Oumberliga Bloggen har en "djupare tanke" t o m de hemska skorna i det sista inlägget, "tanken, funderingen,livet" finns där för den som vill "se", precis som i "verkliga livet"!
Lev väl, ha en skön fortsatt sommar och framförallt hylla de "döda" genom att leva ordentligt på alla sett, de är deras "sista önskan", jag lovar! Självklart så fortsätter Jernsaxen arbetet, även fast jag tar det lite "lugnt" just nu!
Kram ifrån Ulv Rö........hm....Ulv Röde skiter vi idag.....Kram ifrån Peter Olofsson!
PS:Bilden på Annette har jag lånat ifrån Familjen Axmachers privata fotoalbum, togs förra sommaren då hon och Dragan gifte sig! Avslutar med en länk till Marie Fredriksson och hennes låt "Tro"!

torsdag 5 maj 2011

"Jag vet.....jag sköter inte den här bloggen ordentligt...!



Ja, jag vet att jag inte "sköter" om den här bloggen ordentligt! Fast för "stunden" så måste det vara så, jag får fortfarande en hel del mail till jernsaxen@live.se både ifrån privatpersoner, kommuner och landsting i olika ämnen som jag behandlat här! Länkarkivet som är långt ifrån komplett har också en hel del besökare ser jag enligt min statistik Vill du ha dit en viktig "länk" är det bara att maila eller skriva en rad!

Kampen mot "Försäkringskassesystemet" går vidare, läs artikel i Expressen här! Vill du "blogga" om det hela så besök Lippes blogg eller skriv här hos Jernsaxen!

Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

söndag 3 april 2011

"Lippe Uppropet eller vad det Lippe Upproret.......!"



Nedan finner du ett långt inlägg som jag hittat hos Lippe, bara klicka på namnet så kommer du till hennes läsvärda blogg och får även ta del av hennes "nätverk". Inlägget nedan handlar om vårt "sjukförsäkringssystem"......"Lippe Uppropet eller Lippe Upproret"!


"Hur många kan enskilda fall få bli innan det inte handlar om enskilda fall längre?? Jag är utförsäkrad, jag är nollad, jag är sjukskriven, jag lever nu på socialbidrag.Jag har till augusti på mej att komma på benen och börja jobba sedan måste jag sälja hus och hem samt bil.Jag har i alla år jobbat hårt och ärligt, tjänat ihop pengar så att jag kunnat köpa just hus och bil, så som skötsamma medborgare förväntas göra.Jag har inte fött 2.1 barn utan där fick jag inse min begränsning och födde därför två välskapta gossebarn.Jag har sopsorterat och kört till återvinningsstationen.Jag har skänkt pengar till behjärtansvärda insamlingar och alltid funnits där för min familj och mina vänner när de behövt hjälp.Jag har bemött mina medmänniskor med empati och förståelse, jag har stått på de svagas sida och jag har bekämpat dumhet och idioti där jag mött den.Jag har tröstat och stött de som behövt tröst och stöd.Jag är ledsen men det är slut på det nu, jag finns nämligen inte längre!! Och om jag skulle finnas så skulle jag iaf bara vara ett enskilt fall och dom finns ju inte iaf och i så fall bara nästan!


Min bil och mitt hus kommer ni snart att kunna köpa billigt vid snabb affär för de som inte finns och inte jobbar får inta ha eget ägande.Att jag jobbat och köpt för egna pengar gills inte, rätten att äga är förverkad i samma stund du inte frisknar till inom de tidsgränser Ulf Kristersson anser bör gälla. Eftersom Ulf anser att jag inte finns kan jag väl inte bli anklagad för personangrepp om jag säger att hans mamma antagligen tappade honom i golvet när han var liten? Kanske många gånger? Och antagligen hårt!Läs det här om du orkar: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ministern-lakarna-sprider-felaktigheter_6057177.svd#after-ad

eller så kan du lyssna på det här:



"Dom som tror att vi tänker gå tillbaka till det gamla systemet kommer att bli besvikna" säger han, är han så jävla fantasilös så att han tror att det bara finns två sätt??Om han inte ser att det är möjligt att bygga ett system där man både kan få hjälp med rehabilitering och återgång till arbete samt få vara kvar i ersättning när det inte går, då bör han avgå som den inkompetenta empatilösa helt utan medkännande typ han är!! (skulle vilja skriva något mer beskrivande än typ egentligen)Är det Ulf Kristerssons fulla allvar att en som inte kan jobba därför att den drabbats av sjukdom eller skada ska leva på socialbidrag och därmed förlora all rätt till privat ägande??


Min önskedate är numera med Ulf Kristersson, hur är han funtad denne arrogante, självgode, lågpresterande, ja, lågpresterande eftersom han inte kan tänka så långt som att ett problem kan ha mer än två lösningar? Jag skulle vilja träffa honom och prata med honom för jag kan då rakt inte fatta att han tror att jag och mina tusentals olycksbröder och systrar inte finns!!Här finns en lista med människoöden och det är bara en bråkdel, långt från alla orkar dela med sig.Lista: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/paaskuppropet/pressrelease/view/exempel-paa-naagra-faa-enskilda-fall-i-sjukfoersaekringen-592019?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Alert&utm_content=pressrelease


Som sagt, långt och viktigt inlägg som du hittar hos Lippe med bloggen "Härifrån och Vidare"!

Allt förmedlat av Peter Olofsson

måndag 14 mars 2011

"Jernsaxen inte bara i egen intresse....!"


Ny länk till en bra sajt, lägger in den i "högermarginalen"!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
Länk här!

måndag 7 mars 2011

Klagomål på hög


I dagens artikel i SvD skriver man om att det blir bara fler och fler fall av felbehandling inom sjukvården som inte klaras upp av den nya patientsäkerhetslagen som infördes 1 jan. Den stora förändringen är att det ska bli lättare att dra in legitimationen för läkare och vårdinstanser som felbehandlar. Men vad hjälper det oss, vi som är dåliga och behöver hjälp, är det inte i andra änden man ska sätta in resurserna så att det blir bättre vård och inga behöver säga upp för det behövs mer folk inom vården och inte färre.

För överallt inom vården är man tex. väldigt dålig på att ta hand om oss med kronisk smärta för man vet inte hur man ska behandla oss och vem som ska ha ansvaret. Där är en stor lucka som behöver fyllas i inom vården för om ni läser i STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING handlingsplan över hur vården ska bli bättre så skriver de:
-Hanteringen av patienter som läggs in för felaktigt bruk av läkemedel kartläggs i stort projekt."
Man har upptäckt att det finns en stor grupp av människor som man inte vet om den medicinen de äter gör nytta eller om den t.o.m gör skada för att inte tala om alla som överdoserar för att man har blivit fånge i en tablettkarussell där det måste till högre och högre doser för att det ska ge effekt. Speciellt nu när man inte blir sjukskriven längre utan måste ut i arbete fast man har ont och det enda sättet att bota det är att köpa tabletter på nätet när den egna dosen inte räcker.

Läs i SvD artikel "Klagomål om fel i vården läggs på hög" om Ingela Berglund och hur hon har blivit behandlad eller hur behandlingen har uteblivit och när hon då överklagar så tas inte heller de ärendet om hand för det är så många före henne och då tappar hon orken ännu mer. För att hon över huvudtaget ska kunna få någon hjälp måste hennes 13-åriga dotter vara den som ringer efter sjukvård eller ambulans när det är som värst. Och talesättet "Man måste vara frisk för att orka vara sjuk!" stämmer tyvärr åter igen!
//Sagt av Pockethexan själv, alias fru Olofsson!

Utdrag ur SvD artikel "Klagomål om fel i vården läggs på hög" 7 mars 2011

-"Ingela Berglund vårdas i hemmet och äter starka mediciner för kroniska smärtor. Utöver det måste hon nu medicineras för en lungemboli som inte upptäcktes vid läkarbesök. Hennes 13-åriga dotter Sofia får ofta hjälpa till att ringa till sjukhus och andra vårdkontakter när mamma inte orkar. Nu har hon skrivit ett brev till statsminister Fredrik Reinfeldt. ” Jag vill att vården ska bli bättre” säger hon. "


FAKTA:



VAD GÄLLER SAKEN?

Den nya patientsäkerhetslagen infördes den 1 januari. Den nya lagen innebär att vårdgivare får ett tydligare ansvar att bedriva systematiskt arbete för att förbättra patientsäkerheten och minska vårdskadorna. Patienter och anhöriga ska göras mer delaktiga i säkerhetsarbetet kring den egna vården.

Tidigare låg ansvaret för att pröva klagomål från patienter hos Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN. Nu har Socialstyrelsen tagit över prövningen som fokusera mer på orsaker än person. Socialstyrelsen fortsätter även utreda anmälningar enligt Lex Maria.

HSAN:s nya roll blir att hantera frågor om behörighet, det vill säga ansökan eller indragning av legitimationer och prövotider. I samband med reformen kan vårdpersonal inte längre ”prickas”. I stället blir det lättare att rikta kritik och vidta åtgärder mot vårdgivare och personal. Möjligheten att dra in legitimation för vårdpersonal ökar.


SÅ SKA VÅRDEN BLI SÄKRARE I STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING

• Patientsäkerheten ges större tyngd i landstingets avtal med akutsjukhusen.

• Öppnare jämförelser mellan olika enheter och sjukhus.

• En stor satsning görs för att halvera vårdrelaterade infektioner.

• Hanteringen av patienter som läggs in för felaktigt bruk av läkemedel kartläggs i stort projekt.
• En informationskampanj ska ge bättre kunskap om trycksår, undernäring och fallskador bland äldre.

• Bättre information till patienter om antibiotikaanvändning. Förbättrade rutiner vid förskrivning.

måndag 28 februari 2011

839 88 Östersund


Innan du läser vidare vill jag påpeka att orden du läser nedan inte är mina. De har jag direkt kopierat ifrån en kvinna som kallar sig Caja i Cyberrrymden! Hon skriver så fint och klokt, så kommentera inte här, utan gör det hos henne! Klicka på "Cajas själavård i Cyberrymden!"

Sparkrav stressar Försäkringskassan!

Mellan nästa år och 2013 ska motsvarande 600 heltidsjobb bort och nu vädjar de anställda till regeringen att stoppa nedskärningarna.Fram till 2013 ska Försäkringskassan spara drygt 300 miljoner kronor.- En så stor neddragning leder till kraftigt försämrad service för medborgarna och en kraftigt försämrad arbetsmiljö för våra medlemmar, säger Sacos ordförande på Försäkringskassan, Kristian Hernqvist.Han bedömer att besparingarna inte går att genomföra utan att personalen minskas med flera hundra personer.
//utdrag från skd.se
Jag kan ju då inte låta bli att fundera över om när Försäkringskassans egna anställda går in i betongväggen...för om inte förr så kommer de att göra det då. Hur kommer de att behandlas av sina egna när deras sjukskrivningstid närmar sig utförsäkring. . .NO MERCY. . .eller kommer de att kunna åka bananskal till ett värdigare liv än alla oss andra som är på väg dit eller redan hamnat där??
Som långtidssjukskriven och snart närmandes utförsäkring tar tankarna på denna ovissa framtid mycket plats i det redan belastade hjärnbiblioteket.Som jag känner det så kommer dessa månader dit vara fyllda av ångestrelaterade tankar om hur det blir sen. . .vadå framtid???Istället för att arbeta med sig själv och acceptansen över sitt nya jag så gnager dessa tankar likt en gam som sliter av köttet från benen på sitt hittade as.
Jag vet att vi är många om att vara på vägen dit till denna okända framtid så vi får försöka stötta varandra så gott det går.Finns det någon här som har erfarenheter och tips att dela med sig av så är det välkommet.
"När jag ser på jordens skönhet och tänker på hur många och stora möjligheter vi hade till det perfekta, kan jag inte förstå varför vi inte har det bättre. Jag är fylld av förundran över världens elände."
//Karin Nellemosse
Må väl/caja

tisdag 8 februari 2011

"Islossning..............!"


Islossning......trots lite naturens bakslag så är väl det värsta över, här i Mälardalsområdet börjar det så sakteliga att smälta och samhällsinstitutionerna som ansvarar för snöröjningen har insett att det behöver bli framkomligare och pressat fram lite mer resurser. Fast det räcker förstås inte på länga väger!
Min Fru åker inte rullstol, utan hon går med "gåbord" och det har varit i princip omöjligt att ta sig fram på vissa huvudgator under vintern här i Stockholm!
Men det kommer nya vintrar så det kanske skulle börja planeras redan nu, hur saker och ting ska lösas i framtiden?
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

söndag 23 januari 2011

"Sexualitet......!"


Det var ett tag sedan jag skrev på denna blogg, den funkar "sisådär" måste jag säga i ärlighetens namn. När jag startade upp den för två år sedan så gick jag ut "hårt". Det ligger ju i sakens natur att mår man inte bra så är det kanske inte alla gånger lätt att skriva om det heller!
Att ha en "medicinblogg" som den här medför en hel del annat också! Det har blivit många och långa mail genom åren och 8 stycken nära "Blogg/mail vänner" finns inte längre med oss i Cyberrymden!
Jag startade upp en liten "dragblogg" samtidigt föratt locka in fler läsare på denna sida, det fungerade bra, men sedan av personliga skäl så blev Oumberliga Ting bloggen lite för "personlig" och några läsare blandade ihop sak och person och slutade i och med detta att även följa Jernsaxenbloggen!

Humor fungerar i de flesta fall och nu när jag ska göra ännu ett försök att blåsa liv i denna blogg så vill jag ta med "humorn", fast för den skull inte glömma verkligheten!
Ett ämne som tagits upp här några gånger, men inte riktigt avhandlats klart tycker jag är sjukdom, sexualitet och medicinering! Debatten och samtalet kring det hela behöver inte föras just på denna blogg utan jag gör som vanligt när jag ser/läser något bra som visar på intressant och fin läsning..........Idag vill jag länka till Lena som har bloggen "Tankar vid midnatt"!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

söndag 16 januari 2011

8 cm är det perfekta måttet!

Nu vet jag, Pockethexan, efter år av studier, 8 cm ska det vara!!!

Punktlista
Formen spelar ingen roll, det kan vara smalt, kraftigt, nätt, spetsigt eller till och med kilformat men 8 cm ska det vara!
Hur kan jag nu veta det?
Jo för min kära make hjälpte mig att ta reda på det!


Han hade nämligen läst om att det fanns en modell som skulle kunna passa mig även fast jag har de speciella önskemålen som jag har. Mina problemen som jag har med ryggen/bäckenet efter bäckenuppluckring i samband med min senaste graviditet (17 år sen) gör att jag har ständig smärta. Det har gjort att det har varit svårt att hitta någon som jag ska kunna njuta av det fast jag har ont i ryggen och har svårt att röra mig. Nu skulle det kunna vara möjligt tackvare ny teknik...

Jag släpptes av utanför en butik och jag gick in med mitt gåbord som stöd och där inne var det två äldre damer som hjälpte mig att hitta rätt, för det fanns faktiskt en hel del olika modeller färger och storlekar, men framför allt att det fanns olika höjder.
Märket jag talar om är Tamaris och deras stötdämparsystem i klacken Antishokk HÄR är deras hemsida.


Till damernas förvåning så blev de höga, men för mig är det inte konstigt för då kommer hälen upp och trycket på ryggen släpper och stötdämpartekniken i Antishokk-klacken gör att det inte trycker på lika mycket som det gör i ett par vanliga.
Gå in på Antishokk.com och läs om hur deras patent fungerar och de finns i flera märken än i Tamaris för jag kan verkligen varmt rekommendera de här märket. Det är mycket skönare att gå i ett par Antishokk skor med en klack på 8 cm än det är att gå i vilka andra "myskor" som helst, för jag vet, jag har letat i 17 år och det är först nu som jag har hitta de här som det känns helt bra!


Du som har liknande problem eller står upp mycket under dagarna, till dig kan jag säga att de här skorna kan förändra ditt liv, men det gäller bara att du hittar DITT rätta mått, mitt vara 8 cm!


.....sen så tycker jag att det är en himla snygg smärtlindring också!!!

lördag 11 december 2010

"Snorisar ännu en gång..........!"




Skrattar faktiskt lite för mig själv när jag gör detta inlägg då jag behandlat samma ämne alldeles nyss på min andra blogg Oumberligating, fast med en annan infallsvinkel!
Det var ju här allting började, lusten och drivkraften att blogga, att berätta om olika "nyheter och rön" inom sjukvården och omsorgens värld!
Fast det blev inte riktigt som jag tänkt mig........inte hade jag trott att folk ville vara "sjuka" inte...men jag hade nog inbillat mig att folk ville driva sin "sjukdomproblematik" hårdare!
Okej, viljan finns nog i många fall, men inte orken! Fast personligen har jag inte gett upp idén och därför försöker jag nu "blåsa lite liv" i även den här bloggen........jag lovar, det blir inga nakna tomtar här inte..........fast om det är det som behövs för att få åtminstone en kommentar per dag så får vi se vad som händer!
Lördag idag, självklart så önskar jag Alla en trevlig Helg!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Dagens fråga blir vad tror du om en sådan här produkt? Klicka på "Snorisar"!

söndag 14 november 2010

Hur är det med vården?

Vet du hur det är att ligga på sjukhus?
Vet du hur det är att ligga på sjukhus år efter år?
Vet du hur det är att ligga på servicehus?
Vet du hur det är att ligga på servicehus år efter år?

Vet du hur dagens sjukvård fungerar?
Vet du om dagens sjukvård fungerar?

Vet du hur det är att som nybliven 28-årig trebarnsmor behöva ligga på sjukhus i månader och se sitt barn ställa sig upp för första gången mot din sjukhussäng utan att du kan lyfta upp henne?

Vet du hur det är att som 31-årig mamma att ligga på servicehus och böna och be de äldre att låta dina barn få se julkalender på TV någon gång de 24 dagarna till jul?

Vet du hur det är att som 33 årig mamma fira påsk och din äldsta sons 10-årskalas på sjukhus?
Vet du hur det är att som 39-årig mamma fira din dotters 12 års dag och förklara för henne varför du inte kan komma till hennes första konsert i orkesterklassen?

Vet du hur det är som 42-årig mamma höra dina två tonårssöner kämpa med att få dig att andas när du är mitt i ditt akuta smärtanfall, samtidigt som de ska ringa ambulans och få dem att förstå att det är riktigt akut och under tiden trösta lillasyster?

Vet du då hur det är om man då har möjlighet att få välja den vård DU vill ha?
Vet du hur det är att ha möjligheten att få välja den läkaren som är specialiserad på just det som DU lider av?
Vet du hur det är att ha möjligheten att få vårdpersonal som lyssnar på DIG?
Vet du hur det är att ha möjligheten att få vårdpersonal som hjälper DIG med just det som DU
behöver hjälp med?
Vet du hur det är att ha möjlighet att få den vården som passar just dig och inte till den standardiserade patientmallen som egentligen inte passar till någon?
Vet du om det här är möjligt över huvudtaget?

Jag vet, för jag har varit med om ALLT!

Då behöver vi alla att det finns vårdmöjligheter för oss och då menar jag inte bara att det ska finnas en sjukhussäng till var och en av oss, utan att det finns DEN vården för dig, DEN som passar dig, DEN som du får välja så att det känns som din vård!

När lagen om personlig assistans ändrades för 15 år sen har det kommit nya företag innom hemtjänsten så att man kan erbjuda personlig omsorg för då får vårdtagaren själv välja vem hon vill ha som "sin". För idag gör de reklam för sina företag med ord som "God omsorg" och "Bra levnadsvillkor". För vill man inte bara ha ett liv i mjukis byxor och pöströjor och får vara nöjd med att någon kommer och klär på dig och kammar håret lite snabbt, för det vad som ingår i klassisk hemtjänst.

Men alla vet ju att om man får känna sig fin och bli uppiffad med lite smink och bli klippt, så mår man ju mycket bättre och kan göra mer som att vara mer deltagande i sällskapslivet och att få kunna vara med i gemensamma aktiviteter som exempelvis boule, bowling eller bingo så ger det mycket för den mentala hälsan.

Det är inte bara mera pengar som ligger bakom att det ska bli mer värdig och varierande vård, utan det är andra saker som ligger bakom om det ska bli framgång med företaget och det är att man tänker utanför ramarna och känner efter om jag själv hade legat där, vad hade jag velat att man gjorde? För det är det som saknas i dagens vård, den mänskliga omsorgen och att varje människa är unik även när man är sjuk och behöver hjälp .

Tänk på det när någon i din närhet ska få en ny assistent så får den personen ta med anhöriga så att man tillsammans kan vara med och välja ut den el. de personliga assistenterna som är bäst för DIG el. din anhörig. För den personliga omsorgen är det viktigaste och det är det som det måste utgå ifrån och inte vad som står i kommunens normer över vad som är en lämplig vård i hemmet för rörelsehindrade!

fredag 12 november 2010

"Demens......!"


Med en åldrande befolkning och fler fysiskt friska äldre personer så ökar självfallet antal åldersdementa i vårat samhälle!
All fakta du behöver finner du här, samt en gratis grundläggande Diplomutbildning för såväl anhöriga och vårdpersonal!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

måndag 4 oktober 2010

"Barn och smärta..........!"


Läser idag i Svenska Dagbladet en mycket läsvärd debatt artikel om barn och smärtproblematik.

Barn med smärta är osynlig grupp. Många barn och unga lider av återkommande smärta som påverkar skolgång och social tillvaro negativt. Organisationen kring denna nästan osynliga grupp behöver förbättras radikalt, skriver flera specialiserade läkare, skrivs det i artikeln som är undertecknad av ett flertal kända barnläkare.

Vidare....................... "Smärtans funktion är att varna för skadlig retning (skada, inflammation). Smärta skall därför förutsättningslöst utredas barnkirurgiskt/ortopediskt och/eller barnmedicinskt. Kroppsligt betingad sjukdom/skada skall identifieras och behandlas. Huvudvärk, långvarig smärta men även muskel/skelettsmärta där ingen organisk förklaring kan hittas är mycket vanligt. Psykologiska och sociala faktorer somt långvarig stress är ofta förekommande vid dessa tillstånd och vid tydlig relation mellan smärtan och stress använder många begreppet psykosomatik. Alla dessa sidor av smärtillstånd kräver en bred kompetens i det behandlande teamet. Kognitiv beteendeterapi har visat sig framgångsrik i vuxen världen men också för barn och ungdomar med långvarig smärta"

Vid datorn som vanligt Peter Olofsson! PS: Svensk Barn Smärtföreningen hittar du här!