onsdag 31 december 2008
"De som inte ser har lätt att glömma"

"De som inte ser har lätt att glömma" är den passande texten på denna fina bild, texten är tankvärd och likaså bilden. När jag såg den så fastnade jag direkt för den och tänkte att den måste få ett eget inlägg här på Jernsaxenbloggen. Fotografen Heter Camilla Alvén och har en i mitt tycke en av de finaste fotobloggarna har på "nätet".
Har tidigare skrivit att jag tycker det är mycket viktigt att man följer etiska och moraliska regler även i "cyberrymden" så innan publicering har jag begärt tillstånd av Camilla Alvén att "lägga ut" bilden här på Jernsaxen. Stort Tack för det!
Camilla har två bloggar gå in på dem, direktlänk, här till höger, klicka på miniatyren av "de som inte ser har lätt att glömma". Bloggarnas namn och webbadress
www.camillasfoto.blogspot.com och www.camillas-fotoshop.blogspot.com
Camilla Alvén säljer också sina bilder: "De som inte ser har lätt att glömma" har måtten 20 gånger 30 cm, utskrift på Canon Photo Paper Plus Glossy Pris 300:- kr + porto. Camilla Alvén har sin mail på sina bloggar vid intresse för kontakt.
Avslutningsvis vill jag ännu en gång önska ett Gott slut och ett Gott Nytt År från Jernsaxen och Peter Olofsson.
tisdag 30 december 2008
Gott Slut och Gott Nytt önskar

Vill med detta vackra Nyårskort av Jenny Nyström önska ett Gott Slut på året och självfallet ett stort Gott Nytt År på det nya. Samtidigt vill jag tacka för alla mail som kommit till jernsaxen@live.se De som skickat sina önskemåla att få en bok hemskickad för att vara med på "Lilla Fruns" pockethexresa kommer att få dessa hemskickade nästa vecka. Är du läsare av Jernsaxen gå in på http://www.pockethexorna.blogspot.com och se vad det handlar om. En liten kul "grej" som man kan syssla med när man inte orkar så mycket annat, alltså läsa en bok och delge sina bloggvänner om den efter det att man läst klart. Som sagt ha det så bra som det bara går så ses vi här i "cyberrymden" nästa år, många varma hälsningar från Peter!
söndag 28 december 2008
God Fortsättning Vänner!

Ni som läst den här bloggen tidigare vet att jag fått agenturen på några amerikanska rullstolsmodeller, nu är det dock inte så enkelt att man kan börja ta hem dem till Sverige och börja sälja dem här, de måste typ godkännas först, efter ett digert regelverk. Det är inte det lättaste EU:s regler är snåriga när det gäller handikappfordon och hjälpmedel och tur är väl det, men jag tror inte att de modeller som finns i USA är sämre eller farligare än de vi har i Europa, ibland tvärtom, stämmningsprocesserna är hårda om det händer något i USA som alla vet, så egentligen tror/vet jag att det handlar mest om att bevaka sina marknader. Nog om det, roligt har det blivit i alla fall eftersom det blivit lite mailtrafik via Sverige och Amerikat fick igår en bild på ett trevligt frimärke, undrar när Sverige tar efter iden att visa tekniska förbättringar för handikappade på sina frimärken. Som sagt God Fortsättning mvh från Peter!
lördag 20 december 2008
Försökte vänta men...
...som sagt försökte vänta, men jag måste gå och lägga mig, sov Gott vänner och en riktigt God Jul önskar jag alla läsare av Jernsaxenbloggen värma hälsningar från Peter Olofsson. Skrev som vanligt ett dåligt adventsrim på www.oumberligating.blogspot.com Ha det bra och en fröjdefull jul med allt vad det innebär:)
Tycker inte om att vara förskyld....


Som sagt vem tycker om att vara förskyld, kanske skulle tagit det lugnt igår men när "Lilla Frun" är pigg då är det bäst att passa på, trots krossad tå och den vanliga smärtan i bagaget så är det inget som hindrar henne från att julhandla hon orkade med två saker och två butiker bredvid varandra, med extra Morfin, levande stöd som det heter "juridisk" och en djäkla vilja så blev några julklappar handlade.
Själv så läser jag en bok som fler inom vården och även vissa myndigheter borde läsa: Att förstå patienter med smärta, pris 285:- gå in på www.studentlitteratur.se och läs mer om du är intresserad. Ha nu en trevlig kväll mvh från Peter!
fredag 19 december 2008
Förskyld och ingen tidning.....

....ja, så blir det när inte humöret är riktigt på topp och man känner sig lite "hängig". Oljemålningen på bilden är gjord av allas våran Jenny Nyström. Målad av henne i Paris 1884. Om du går över till min andra blogg www.oumberligating.blogspot.com så finns det mer att läsa där. Fast några frågor kan vi ställa oss redan här. Är flickan sjuk, har hon ont, väd hände sen? Hittar inte artikeln om hur konst påverkar smärta, men det är i princip bevisat att stimulerande konst påverkar oss i possitiv riktning, jag vet inte riktigt om den här bilden gör det.Blir det för sorgligt så skriv till jernsaxen@live.se så får du en lite privatre "uppmuntran" där(ler). Ha nu en trevlig helg alla som läser detta och var rädda om Er, julhetsen har börjat, drabbades lite själv igår och "Lilla Frun" också så idag blir det lite extra Morfin och en liten förenklad julhandel, som sagt ha det bra!
Vid datorn Peter!
torsdag 18 december 2008
Boktips....

Boktips så här i jultider är alltid trevligt. Om man har ont och svårt att röra sig så kan läsning vara en av de få saker som fungerar ganska bra, för "Lilla Frun" gör det det, för det mesta ska tilläggas, dock inte under svårare perioder eller högre medicinering tillfällen. Värk i nacke och axlar gör att hon inte kan hållai tyngre böcker än pocketar, därför så har hon dragit igång en liten blogg om just pocketböcker, kika in där, få tips eller ge tips. Allt lika trevligt och värdefullt!
www.pockethexorna.blogspot.com finns som direktlänk här bredvid klicka på Hexan.
PS: Med tiden så stuvar vi ihop de olika bloggarna under Jernsaxen så att det blir enklare och överskådligare, så boktips hamnar under rubriken Nöje exempelvis eller medlems bloggar vad vet jag, det bestämmer vi tillsammans när det är dax. Som sagt ha en bra dag mvh från Peter!
God morgon, på smärtfronten intet nytt....

...jo, det finns säkert massor att skriva om, men idag så ska jag läsa bloggar, svara på mail och kommentera andras bloggar, särskilt alla som mailat och skrivit i Jernsaxenbloggen, trevligt.
En liten fråga, håller som jag berättat tidigare hårt på upphovsrätten och det är viktigt att vi som förening också gör det, sitter och letar varifrån "loggan" kommer ifrån, har sett den på flera ställen nu, har sökt på många sidor och i princip så kan den komma från varsomhelst, några uppslag någon? Ha en bra och fin dag mvh från Peter Olofsson
onsdag 17 december 2008
Godmorgon eller god förmiddag, bara...
....att välja beroende på när du gick upp. Skulle som vanligt läsa morgontidningen idag, satte mig vid frukostbordet,väldigt trött körde bil 40-50 mil igår,sökte jobb och flyttade åt äldre släktingar, så när jag slog mig ned vid bordet och började läsa(min son som går upp en timme före mig och äter frukost och läser tidningen lämnar den sedan uppslagen på min plats och då ibland med någon artikel i blickfånget som han vill att jag ska läsa) så fick jag ingenting att stämma, konstig rubrik: Kriget i europa slut!!!??? Sedan tyckte jag att tidningen såg lite konstig ut och faktiskt luktade lite skumt. När hjärnan klarnat efter några minuter så blev det uppenbart, tidningen var inte dagsfärsk direkt om man säger, utan ifrån den 8:e Maj 1945. Min son hade hittat den på ett bygge i en vägg, spännande i sig!
Det blev dubbelfrukost kan man säga pga denna äldre tidning eller tack vare rättare sagt, spännande år 1945 men upplysningsvis kan jag meddela att det stod ingenting om smärta, men att kriget upphört var ju en stor händelse ur "smärtsynpunkt".
Ja, jag blev alltså tvungen att läsa två tidningar idag på det sättet. Artiklar om vård, smärta,omsorg mm är ju att föredra men i dagens Svenska Dagblad så var det en hel annonsbilaga med, vars namn är: Alla är vi individer - en tidning om funktionsnedsättning. För att vara annonsbaserad så tycker jag att den var helt okej, gav lite uppslag i arbetet med Jernsaxen, som vanligt berörs smärtproblematiken inte direkt utan som en följd av andra besvär, det är väl riktigt i sig men självfallet så är många gånger/eller blivit smärtan huvudproblemet. Men och det är ett stort Men, upplysningens tidevarv angående fysisk smärta har bara börjat(ler). Ha nu en bra dag alla som läser min blogg vi hörs och ses här i "cyberrymden" mvh från Peter!
PS:"Lilla Fruns" fot fungerar, men mer är det inte, vi avvaktar lite till. Som smärtpatient kan det ibland bli värre att komma till doktorn än innan, helt absurt,men det är dagens sanning!
tisdag 16 december 2008
Farliga tider för "smärthandikappade"
Ja, jultider är farligt för alla som har lite svårt att röra sig, stressade och fartblindamedmänniskor överallt. Förra Julen när min fru åkte rulltrappa för första gången på flera år kom en man springade och trängde sig förbi henne och fick med sig ena kryckan, höll på att sluta i katastrof, med en kraftig tackling fick jag stopp på honom och på såvis rädda jag även "Lilla Frun" från att dras med i hans tjurrusning. Igår när vi var på en av barnens Julkonserter i Gustaf Vasa Kyrka så hände det igen, det som inte får hända, en man tränger sig när vi ska gå ut och "stämplar" Lilla Fruns fot. Min Kära hustru har lärt sig att försvara sig så när han sedan dessutom trycker sig förbi så får hann känna av en isdobbsbebrydd krycka, inte ens det stoppar denna man, hoppas han han njuta av den fina konserten, det gjorde vi i allafall. Pga denna man så är vi nu tillbaka på ruta ett, tilläggs Morfin tre gånger under natten, vi skulle egentligen göra ett besök för att röntga foten, men bara det är en procedur som inte "Lilla Frun" klara av just nu, så är det att vara smärthandikappad i en värld av människor som inte kan ta det lugnt och visa hänsyn. Var var "Jernsaxen" själv då när detta inträffade, jag försökte få folk att gå åt sidan så min "Lilla Fru" kan komma till bilen och lägga sig, stå/gå perioden är tidsbegränsad, stanna hemma aldrig!, så jag missade mannen som klev på och tryckte undan "Lilla Frun". Det måste i sin tur vara Guds försyn, för hade jag sett vad som hände så hade den här mannen tagit det lugnt idag och då menar jag verkligen "mycket" lugnt. "Lilla Frun" är ordentligt nedsmärtad nu och sover, vi får se vad som händer senare under dagen. Vid datorn idag är det inte Peter Olofsson utan en mycket arg Ulv "Jernsaxen" Rode som gör allt för att försöka vara en kristnad vikingahövdning! Mantrat idag är: - Du skall icke dräpa (men ibland så känns det som det är nödvändigt)
måndag 15 december 2008
Liten fotorunda.....


Ja, det blev en liten fotorunda så här på morgonen, först och främst så var det morgonljuset som lockade ut mig, tror inte solen skinit från en klar himmel här i Haninge på över tre veckor, sedan ett litet test av den nya kameran, så liten att "Lilla Frun" kan ha med sig den och dokummentera alla problem som man som handikappad möter på. Vet inte vad växten heter, men som liten så tog vi alltid dess frön och låtsades att det var kaffe. Det frostiga recket får stå som symbol för mycket dålig kommunal handikappanpassning, den här offentliga poolen i Brandbergen Haninge byggdes redan på 70-talet men ännu finns det ingen ramp för att ta sig ned i vattnet, dåligt, hade inte varit något problem att gjuta eller ha en lättmetalssramp för de som har svårt att gå i trappsteg. Var på kommunen redan för 14 år sedan. (Visst behövs Jernsaxen) Nu struntde jag i att fota trappstegen utan försökte istället vara lite konstnärlig. Ser att många bloggar som handlar om fysisk och även psykisk smärta har fotografier tagna av blogg innehavaren, förstålit, bilder ger ju ett visst lugn. Ha det så bra, ses och hörs mvh från Peter!
Äntligen Måndag, på Smärtfronten intet nytt.....
Godmorgon! Har utbrustit i ett äntligen Måndag i några veckor nu och det känns verkligen trevligt, men igår var första gången som jag inte fick in något mail på jernsaxen@live.se sedan starten för någon månad sedan, därför skriver jag på Smärtfronten intet nytt! Det är visserligen en sanning med modifikation, så visst kommer det dyka upp lite nytt om "Smärta" här på Jernsaxenbloggen. Ha det så bra som det bara går så länge. Varma hälsningar från Peter Olofsson
söndag 14 december 2008
Någonting har hänt, det luktar bränt, det är ju tredje advent...

Förlåt kära vänner, jag vet att det var ett dåligt rim, men jag ville så gärna önska Er alla en trevlig tredje advent. Att det sedan började lukta brännt är också dagens sanning, började knastra lite i granen, släckte glöden med fringrarna så nu har jag lite ont också, men det är inget att orda om, klantigt var det iallafall, som sagt ha det bra och hoppas Luciafirandet gick lugnt till. Trevlig helg ifrån Peter!
fredag 12 december 2008
Fick ett trevligt mail.....
Fick ett trevligt mail från en kille som berättade hur dåligt smärtvården fungerar i Östersund, han är ung och varit sjukskriven i över 2 år men vill vara anonym, men han ville ge ett filmtips till alla som har det svårt att ta sig ut. Som sagt det är medlemmarna som gör föreningen och vi har ännu inget forum, så självklart så lägger jag in det tipset, men jag lägger in några bilder som jag fick rättigheterna att använd här, så du som vill veta mer om serien Lost, gå över till min andra blogg www.oumberligating.blogspot.com, jag hittade också en trevlig hemsida för de som vill veta mer om serien. Hoppas du inte blir besviken att jag inte behåller allt här på Jernsaxen mvh Peter Olofsson
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)