måndag 29 mars 2010

"Tillbaka!"




Självklart är jag "tillbaka"! Ja, någonting annat vore ju "omöjligt"! Jernsaxenbloggen är lika bunden till Oumberliga Bloggen som tvärtom! Kanske är den här "sidan" bara är lite mer "städad"!
Vad vet jag?
Fast det ska det bli ändring på, ja kanske inte lika "galet" som på Oumberliga Bloggen, men självklart så måste "tumskruvarna dras åt även här"!
Patient och Smärtföreningen Jernsaxen började ju så sakteliga att avvecklas förra året, men något hände och Jernsaxens låga flammade upp igen och återkommer nu i liten annan form, återkommer till det senare. Föreningsarbete är inte alla gånger det lättaste.
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

söndag 7 mars 2010

"Alltid något Stadium - men mer behöver göras!"


Att vara rullstolbunden eller ha något funktionshinder där det krävs assistans då är det omöjligt att prova kläder i Stadium Koncernens butiker, det är mer regel än undantag att det finns större provhytter. Stadium har tagit ett principbeslut att deras alla "nyetableringar" ska ha några större provrum, det är bra men se till att börja att bygga om de äldre beståndet också!

Mailsvar nedan, kliniskt och torrt, vi är Människor!

"Hej Peter!
Barkarby som vi öppnar i vår kommer att ha 2st. handikapprovrum.
Mvh. Annica
Annica Selberg
Visual Merchandise Etablering
Stadium AB
601 60 Norrköping
Besöksadr: Norra Promenaden 63
Direkt 011 24 61 88
011 24 30 00
0708 49 09 78
Fax: 011 18 69 21 "

Vid Datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Glöm inte stödja "Marchen För Tillgänglighet"!

"Katastrof igen - Älvsjö Mässan!"


Börjar med att ännu en gång ur "tillgänglighets synpunkt" säga: - Katastrof Älvsjö Mässan att ännu ett år inte se till att alla större båtramper är möjliga att ta sig upp på utan att gå via trappor, det är 2010 nu, hela Europa bygger "om" men inte ni! Vi hörs igen efter helgen....som vanligt!
Fast det fanns ljuspunkter, läs nedan om Hanterbara Båtar med egen fin ramp, vad annars!
Jag gillar båtar det gör jag så ett besök på den stora årliga båtmässan här i Stockholm/Älvsjö är obligatorisk för mig, det är den! "Båtbranchen" har nu gått ut i media och meddelat att de nu ser en vändning när det gäller båtförsäljningen i Sverige. Ja, att det återigen säljs mer båtar i Sverige är enbart kundernas förtjänst, inte beror det på säljarna inte. Jag skulle kunna skriva spaltmeter idag om dåliga, nonchiga och otrevliga båtsäljare, men jag gör som vanligt när jag är missnöjd, jag tar en i taget! Jag besökte mässan igår i tre skepnader kan man säga, dels som vanliga Peter Olofsson, dels som "samordnare för Jernsaxens Medlemmar/intressesfär samt företrädare och fixare åt en man med alldeles för mycket pengar som av olika skäl inte själv kunde infinna sig på mässan. Så att kalla mig för "kund" är milt sagt.
Nu tänker jag inte gå in enskilt på på de dåliga säljarna, det får jag ta senare!
Roligaste eller sorgligaste säljaren var för ett "muskelbåtmärke" han klappade på båten som det vore en häst och sa: - Köper du den här Kärran och kör ut till Sandhamn en kväll du har du den full med brudar på vägen hem!
-Fan också sa jag, jag är ju Bög, så det vill jag verkligen inte! Han fick ett underbart uttryck i ansiktet och vände sig snabbt bort och låtsades få ett telefonsamtal! Sådant är kul tycker jag!
Visst fanns det sådant som var bra, fast det var inte mycket!
Först hade jag tänkt dra min dåliga standardvits när jag är missnöjd!
-Vet ni varför Jesus inte skulle kunnat födas på Båtmässan i Älvsjö?
-Jo, för där kunde man inte hitta "Tre Vise Män"!
Fast då skulle jag ljuga för "visheten fanns där i form av två mycket trevliga, kunniga och intresserade säljare (Grabbar, dessa ord är inte Gratis, glöm inte det! OBS: Skämtflagga!"
Min Frus handikapp har isolerat henne mycket under åren och jag har med olika medel sett till att hon "kommit ut i världen" nu ser jag för första gången en riktig möjlighet för henne och hennes "medsystrar" att ta sig ut på sjön/havet/skärgården!
Här nedan har även ni den "möjligheten"!
Den här båten och båtföretaget har allt för att platsa på denna blogg, båten är helt klart ett "Oumberligt Ting" alla kategorier, design och funktion i en underbar "symbios"!
Gå in på Hanterbarabåtar och njut en stund och fundera sedan över dina behov!
Vid datorn din Skeppare i Bloggskutan Peter Olofsson!

tisdag 2 mars 2010

"Nya länkar.....!"


Lite nya samt uppdateringar av viktiga länkar och vårdinformation ifrån olika vårdgivare som jag fått mig tillsänt! Skrivs även in i länk kolumnen vänster sida denna blogg, under rubriken:
Intressanta länkar.
Vårdinformation i StorStockholm Barn Barnmedicin men även övriga områden
Medicinsk Länksamling (Ögon, Huvudlänk)
Vårdinformation Västra Götalandsregionen (Startsida)
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

"Samarbete ett måste.....!"


"Hej Jernsaxen! Föreningen Trigger-punkt inbjuder till seminariedag den 22 mars 2010 påUniversitetssjukhuset i Lund. Ämnet för dagen är Whiplashrelateradebesvär, med underrubriken: Rehabilitering och behandling - vad händersedan? Anledningen till att vi har skickat inbjudan till Dig/Er kan vara efterett tips från någon av våra medlemmar, att du har besökt någonseminariedag som vi har anordnat tidigare, eller förslag från någon avvåra föreläsare den här dagen. Du/Ni är varmt välkomna med Er anmälan och vår förhoppning är att Ni ocksåkan hjälpa oss att sprida vår inbjudan till personer Ni tror kan varaintresserade, eller till avdelningar inom sjukvården Ni kan ha kontaktmed, och som ämnet kan beröra. Inbjudan nedan, och som bifogad fil. Med vänliga hälsningarFöreningen Trigger-punkt (då vi får förslag och mailadresser från olika håll ber vi om ursäkt ihändelse av att Ni har fått vår inbjudan mer än en gång) INBJUDANtill föreningen Trigger-Punkts seminariedag måndagen den 22 mars 2010 om: WHIPLASHRELATERADE BESVÄR Rehabilitering och behandling - vad händer sedan? Dagen börjar med registrering kl 08.30-09.00. Därefter följer en dag somfram till ca kl 17.00 är fylld med intressanta föreläsningar och somavslutas med en debatt/frågestund. Följande föreläsare medverkar; MD, öl Leif Anderberg, Neurokirurgiska mottagningen, SkånesUniversitetssjukhus i Lund”Kirurgens roll vid kronisk smärta efter nacktrauma” MD, docent i trafikmedicin, öl i ortopedi Olle Bunketorp, Sahlgrenskauniversitetssjukhuset, Göteborg”Biomekanik vid whiplashvåld - akut bedömning” PhD, MPH, Clinical Associate Professor of Epidemiology Michael D Freeman,Oregon, USA”It's not a neck sprain; the current state of the science of whiplashtrauma and injury” (Föreläsningen är på engelska) MD, specialist i allmänmedicin, anestesi och smärtlindring, öl JohanHambraeus, Smärtkliniken, Umeå”Går smärta att bota? Hur vet man var smärtan sitter?” MD, docent i rehabiliteringsmedicin Malin Lind, SahlgrenskaUniversitetssjukhuset Göteborg”Långvarig smärta vid whiplashvåld” MD, docent/Associate Professor Åke Nyström, University of Nebraska MedicalCenter, Omaha, USA”Visst är det en nackstukning; en diskussion om nomenklatur och varförbehandling av kronisk whiplash är framgångsrik eller ej” MD, smärtläkare Hans Westergren, Skånes Universitetssjukhus i Lund”Nacksmärta efter trauma - Ett koncept för Region Skånes Kompetenscentrum” Ytterligare föreläsare kan tillkomma, v g se www.trigger-punkt.se förkomplett program . I den avslutande debatten/frågestunden kommer även LarsKron, sjukgymnast o specialist i ortopedisk medicin, att medverka. NÄR OCH VARKonferensen äger rum måndagen den 22 mars med registrering kl 08.30-09.00.Platsen är Skånes Universitetssjukhus i Lund, sal Aulan i Centralblocket,ingång genom huvudentrén. KONFERENSAVGIFT, ANMÄLAN OCH BETALNINGKonferensavgiften är 370 kronor för Trigger-Punkts medlemmar, 470 kronorför icke medlemmar samt 770 kronor för professionen. Är Ni fler än fyrafrån samma arbetsplats? Kontakta oss på info@trigger-punkt.se Enskilt medlemskap berättigar till medlemspris för medlem, ejfamiljemedlem. Om även familjemedlem önskar medlemspris krävsfamiljemedlemskap. Din anmälan med namn på samtliga som anmälan avser, mailar Du tillanmalan@trigger-punkt.se samtidigt som Du även betalar inanmälningsavgiften på plusgiro 30 24 24 – 7. Du är anmäld och har en platsi och med att betalning har inkommit. För professionen fakturerasanmälningsavgiften om faktureringsadress anges i anmälan. Inom en veckafår Ni i så fall en faktura via e-post. Anmälan är bindande, men kanöverlämnas till annan person. Antalet platser är begränsade, ”först tillkvarn” gäller. Sista anmälningsdag är den 1 mars 2010. Därefter endast imån av plats. Lunch, förmiddagskaffe med fralla samt fruktpaus på eftermiddagen ingår ipriset. I samband med anmälan vill vi att Du anger om Du vill ha kött,fisk eller vegetariskt till lunch. UPPLYSNINGARFör ytterligare info vänligen vänd Dig till info@trigger-punkt.se med Dinfråga eller med Ditt telefonnummer om Du vill bli uppringd. Varmt välkomna till en intressant dag! (Med reservation för eventuella ändringar) -- Föreningen Trigger-punktwww.trigger-punkt.se"
All information är bra information och samarbete mellan olika Föreningar är ett absolut "måste"! Tråkigt nog så är det ingen "självklarhet" i den ideélla Föreningsbranchen!
Till Jernsaxen@live.se är alla välkomna med information!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

måndag 15 februari 2010

"Tankesmedjan Jernsaxen fortsätter.....!"



Foto: Maria Östlin Bild ifrån: VimmelMammans Blogg!

Säger som vanligt hmmmm.........ibland blir jag lite ivrig och har idéer som inte riktigt håller, känner det idag! Visst skulle det vara mycket praktiskt att slå ihop bägge mina bloggar till en helt underbar blandblogg, precis som VimmelMamman Lotta Greys. Om du inte läst den så gå in och titta där. Jag är en jobbig och ganska kritiskt person så jag var tveksam första gången jag läste den men precis som tusentals andra läsare så har jag fastnat för Lottas blogg.

I korthet så handlar den om hennes liv som småbarns Mamma, Cancerpatient och yrkesarbetande vimmelreporter. Sista året så har hon synts mycket i medierna och har verkligen gett de "cancersjuka" ett ansikte såväl fysiskt som för den svåra psykologiska biten av att bära på en sjukdom med oviss utgång!

Självklart så fick jag en kommentar ifrån Lotta här om dagen!
"Lotta vimmelmamman gray sa...
Hej Peter!
Du är alltid varmt välkommen att skriva i min blogg. Jag tycker du gör ett fantastiskt jobb med din Fru och Jernsaxen. Och din blogg är jättefin!"
Stor kram Lotta Gray!

Det fick mig att tänka till lite, Jernsaxen och Oumberliga Ting ska även i fortsättningen vara två skilda bloggar, med min "humor" så blir trovärdigheten bäst så! (ler) Sedan kommer de självklart "gästblogga" hos varandra då och då!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Angående cancervårda av barn så har Svenska Dagbladet på sin "Brännpunkt" idag en intressant och läsvärd artikel om cancersjukas barns rätt till vård i hemmet! Även på Lotta Greys blogg finns det mycket i ämnet Barncancer som är mycket läsvärt!

tisdag 9 februari 2010

"Dax att blåsa liv i Tankesmedjan"!



Som sagt nu är det dax att få fart på glöden igen i den gamla "Smedjan"! Läser idag i
Svenska Dagbladets Nätupplaga Socialstyrelsen tar över HSAN:s roll.
Felbehandlade patienter kommer inte längre kunna få prövning hos en fristående myndighet och disciplinåtgärder för vårdpersonal som gjort fel tas i princip bort. Det är lite av innehållet i lagrådsremissen om patientsäkerhet som regeringen presenterar i dag.

• Ansvarssystemet ska reformeras. Socialstyrelsen tar över ansvaret för att pröva om vårdpersonal begått misstag. Detta har tidigare legat på HSAN, Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd. Man ska också fokusera mer på vem eller vad som kan utgöra en risk för patientsäkerheten. Det ska bli lättare att ta legitimationen från en uppenbart olämplig läkare.

• Det ska bli enklare för patienten att påtala brister. I dagsläget måste den som utsatts för felaktig vård ange vem man tror är ansvarig för felet som begåtts. Regeringen vill att själva händelsen ska anmälas istället för en person.

• Vårdgivarens ansvar och skyldigheter när det gäller patientsäkerheten ska bli klarare. Vårgivaren ska i större utsträckning än idag utreda om något går fel och ska också arbeta mer aktivt för att förebygga felbehandlingar. Varje år ska vårdgivaren dessutom sammanställa en berättelse där man förklarar hur man arbetar för att befrämja patientsäkerheten. Berättelsen ska finnas till hands både för privatpersoner och myndigheter.

Uppriktigt sagt så tycker jag det här låter bra, men hur det sedan kommer att fungera i praktiken är ju osäkert, som i många fall när det gäller nya reformer! Viss problematik finns det självklart i att socialstyrelsen som är en myndighet ska hålla i det hela!
Peter Olofsson Tankesmedjan Jernsaxen!

tisdag 29 december 2009

"Skrämmande!"


Oroande!! Ibland blir jag orolig på riktigt! Jag har verkligen svårt att förstå denne Docent Petersons retoriska, inte ur praktisk synpunkt, för det har han ju noga beskrivit hur det ska gå till, men principiellt hur tänkte han där? Jag är inte idiot, jag har bara lite otur när jag tänker!
Peterson! Jag skriver ordet demokrati, känner du igen det? Som Docent i filosofi så borde det finnas i ditt vokabulär.
Om nu SD kommer in i Riksdagen så är det, i en parlamentarisk demokrati, ett uttryck för en del av folkviljan, må så vara inte för den allmäna folkviljan, men en del, vi har ju satt en 4% spärr! (Ingen har ju velat ändra på den, av olika orsaker tidigare) Ska då speciellt utvalda riksdagsledamöter genom ett suspekt parlamentariska röstningsförfarande beröva SD:s väljare det mandat som de har gett uttryck för med sina valsedlar? Och ibland kanske rösta mot sin övertygelse och mot det mandat som de har fått av sina egna väljare?
Mycket märkligt idé av en Docent i filosofi måste jag säga!
Jag är verkligen inte någon SD-sympatisör, men enligt det artiklar jag läst är i SvD och/eller DN har SD uppfyllt de krav man kan ställa på ett demokratiskt parti för att bli insläppta i Sveriges riksdag. (Observera nu pratar vi om den offentliga agendan, finns det någon dold sådan så kan vi göra lika lite åt den som hos de så kallade etablerade partierna när de har något dolt) Att inte låta SD bedriva politisk kamp på lika villkor, uppfattar jag som ett svek och ett hot mot vår demokrati på såväl kort som lång sikt! Artikeln läser du i sin helhet på Svenska Dagbladets nätsidor!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
Tankesmedjan Jernsaxen

lördag 26 december 2009

"Välkommen till Tankesmedjan Jernsaxens första inlägg!


Ja va fan! (som du ser så svär jag och lever rövare på den här bloggen också) Nu kan jag äntligen vara mig själv på den här bloggen också (ler)! Okej, det kunde jag vara tidigare också när det var Smärt och Patientföreningen Jernsaxens tillfälliga hemsida, men visst var jag tvungen att ibland "lägga band" på mig själv i debatten, särskilt när man förträder andra.
Som sagt nu är den sagan all, nu förträder jag bara mig själv och min Fru, hon har ju knappast blivit friskare under året som gått!
Ni är jag inte en komplett skitstövel utan har sett till att de som anslöt sig till min tidigare föreningsidé har fått välja fritt mellan 22 olika förbund som jag förhandlat med om ett avgiftsfritt inträdes år för de tidigare medlemmarna i Jernsaxen. Alla tidigare medlemmar har accepterat och jag tackar självklart även här för allt visat intresse! Visst är jag besviken över mycket i föreningsvärlden, men ännu besviknare är jag på Sjukvårds Sverige och de förbund som anser sig värna vårdpersonal. Kontakten med dem har i de närmaste varit helt obefintlig trots idoga kontakt försök ifrån Smärtföreningen Jernsaxen! Inte en enda av Smärtsjuksköterske förbundets styrelse har inte ens svarat på mail. Inte undra på att många vi träffat på under sjukvårdstiden jag och min Fru varit ena riktiga "haggor"! Ja, faktiskt, helt under bart att skriva det rätt ut! Okej, nu är alla "broar brända" men nu tar jag upp en personlig "fajt" med allt och alla som inte ser till min Frus välbefinnande! Självklart så hjälper jag personligen till om du som läsare av Tankesmedjan Jernsaxen har något akut vårdproblem. Självklart så använder jag bara "lagliga" medel!
Bara lite tuffare juridiskt när det inte är i föreningsform!
Smärtföreningen Jernsaxen är död, leve tankesmedjan Jernsaxen!
Vid datorn Peter Olofsson!

torsdag 17 december 2009

"Julklappstips!"




Barn behöver "hjälpmedel" för att leka och bearbeta sin upplevelser av "sjukdom"! Playmobils sortiment täcker nog alla behov, finns i de flesta leksaksaffärer eller på Nätet hos Doddes !
Självklart behöver inte leksakerna var av "sjukvårdskarraktär", men jag har sett på mina egna och andra barn vad leken betyder när vardagen inte alltid flyter på som man önskar den borde göra!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

torsdag 10 december 2009

"Katastrof, inget annat går att säga.....!"


De nya sjukförsäkringsreglerna som innebär att tusentals sjuka utförsäkras vid årsskiftet leder till stor oro bland många sjuka. I vissa fall har det till och med gått så långt att folk valt att ta livet av sig. ”Jag har vid ett par tillfällen fått avskedsbrev”, berättar läkaren Jenny Fjell i en artikel i Dagens Nyheters Nätupplaga!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

torsdag 3 december 2009

"Aktuellt om strokevården!"


Som vanligt så fortsätter jag här på Jernsaxen att länka till dagsaktuella artiklar i ämnet "vård och omsorg". Läser idag i Svenska Dagbladet att det är stora orättvisor i strokesjukvården, del av artikel nedan:
"Vi kan inte acceptera att framstegen inom strokevården fördröjs och hämmas av irrationella faktorer. Stroken slår till både i Strömsund och Stockholm och vården ska vara lika bra och tillgänglig för alla, skriver socialutskottets ordförande Kenneth Johansson (C) tillsammans med läkare och Neurologiskt Handikappades Riksförbund."
Självklart så håller även Patient och Smärtföreningen Jernsaxen med på alla punkter!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson.

onsdag 2 december 2009

"Aj som fan.........!"


Okej, jag har förstått att alla läsare inte gillar att möta upp sin problematik med "humor" men vi här på Jernsaxen har gemensamt beslutat att det för bli ett av honnörsorden för Patient och Smärtföreningen Jernsaxen, så bilder som ovan får man "stå ut" med om man tittar in på denna blogg som också fungerar som en slags hemsida tills Jernsaxens ordinarie hemsida startas upp någon gång efter årsskiftet!
Sagt det förut det går långsamt framåt med föreningsverksamheten, uppriktigt sagt så gör det mig lite beklämd, men jag har kontaktat ett flertal liknande föreningar för samarbete. Det finns flera mindre förbund och föreningar som Jernsaxen kunde göra gemensam sak tillsammans med. Alltid öppen för förslag!
Dagens länktips går till Svenska Dagbladet som har en pågående artikelserie om smärta och dess problematik. Artikel idag inleds med:
"Sällan smärtfritt att rå på värken!
Sjukskrivningstiderna för långvarig smärta i muskler och leder har minskat markant. Försäkringskassans strängare regler är en förklaring, men också bland patienter märks en attitydförändring till sjukskrivning, säger Eva-Britt Hysing, överläkare vid Smärtcentrum i Uppsala."
Artikeln i sin helhet läsare du på Svenska Dagbladets Nätsida!
Vid datorn Peter Olofsson

fredag 6 november 2009

"Mitt hjärta klappar för Jernsaxen!"


Det finns mycket praktisk problematik i det här med att driva Förening! Ser det tydligt nu när Patient och Smärtföreningen Jernsaxen ligger i sin "linda". Från början hade jag satt en "deadline" att vid ett visst datum så ska allt vara klappat och klart, så blir det dock inte. Allt får ta sin tid och det är även så det måste vara för att planera för de eventuella problem som kan uppkomma i föreningsverksamheten. Det är viktigt på så vis att interna eventuella problem inte äventyrar verksamheten, för så ser det faktiskt ut i många intresseföreningar idag!
Har de sista tre dagarna fått 7 mail ifrågan. Några av länkarna som jag presenterar här på Jernsaxen Bloggen går troligen till Föreningar som man ibland kan ifrågasätta hur de sköter sin verksamhet. Visst skulle jag kunna ta bort dem, men i vissa fall så finns det så mycket allmännyttig information inom olika specifika sjukdomsproblematiska områden så jag har valt att ha dem kvar. Till min hjälp så har jag några "medlemmar" som jag skickat frågan vidare till!
Jernsaxen Bloggen i nuvarande skick ska bara ses som ett diskussionsforum med en massa informativa länkar på. Bra eller dåligt? Du får sålla själv. Kommentera gärna och skriv också om du tycker något är av tveksam karaktär!
Själva grundföreningen Jernsaxen består i skrivandets stund av cirka 500 registrerade medlemmar. Styrelseförslag finns. Arrangerandet av resor har jag just fått kontakt med en kvinna som är insatt i branchen att intressera sig för, hon ställer upp helt ideellt. Byggnationsplaneran för ett mindre småhusområde i Mälardalen för handikappade ligger i projektform, princip klart på ritbordet! Som sagt Rom byggdes inte på en dag!
Ordförande för Patient och Smärtföreningen Jernsaxen!
Peter Olofsson!
PS: Är du själv intresserad på något sett av verksamheten så är du välkommen med ett mail till jernsaxen@live.se Där kan du vara helt anonym jag lämnar inte ut några som helst uppgifter till någon. Du kan också kommentera anonymt här på bloggen, bara klicka i rutan "anonym".
Det är "högt till tak" i Jernsaxen utåt är vi "hårda" och inåt tillsammans är vi "mjuka"!