onsdag 30 september 2009

Fler Mässor! Liten påminnelse!


Mässa men start idag! Europaporten Kongresscenter i Malmö! Arrangör Hjälpmedelsteknik Syd, se vidare information:
http://massa.hjalpmedelsteknik.se/
Peter Olofsson Jernsaxen.
PS: Talinformation http://hjalpmedelsteknik.se/

"Ett Bra Liv Mässan - Ris och Ros!"



Att vara Anhörig Vårdare är inte bara både fysiskt och psykiskt jobbigt, det är också tidskrävande. Därför har jag ännu inte hunnit att skriva så mycket om "Ett Bra Liv Mässan" som var här i Stockholm för några veckor sedan. Mässan som helhet får betyget "Bra" men inte mer, har varit i kontakt med Mässanvarig och lämnat mina synpunkter och det kändes som man faktiskt var positiv till mina förslag. (Ibland så säger man att man vill ha kritik, men blir istället sur, men här var det okej, absolut en bra början). Mässan kändes i vissa delar som en vårdcentral, fast många utställare hade verkligen bemödat sig med att göra sina montrar till en frid för "öga och själ" återkommer till det i senare inlägg!
Min uppgift på Mässan var under de tre dagarna att "knyta" så många kontakter som möjligt för Jernsaxens räkning, det gällde såväl Föreningar som Företag. Föreningskontakterna har fungerat bra, även nu under uppföljningsstadiet som jag/vi nu är inne i, men, och det är ett stor men!
Skärpning alla utställande företag, hur har ni det med uppföljningen egentligen?
Det enda Företag som har hållt vad de lovat och sänt mig allt material som de lovade är Sunrise Medical AB www.sunrisemedical.se Stort Tack för Ert fina produktmaterial som jag fått mig tillsänt och stor Tack även för trevligt bemötande på Mässan! Rosorna är till Er!
Mannen på bilden är Åke, Jernsaxens "alltiallo" han kommer kontakta Er andra för att höra efter om ni vet hur ett Företag ska skötas 2009. När Åke hälsar på så kommer ni känna igen honom, han är över två meter lång och är ett "levande alfabete i olika bokstavskombinations syndrom"!
Så än en gång, Tack Sunrise Medical AB! Pärmen "vandrar nu runt" bland Jernsaxens medlemmar!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Vill bara påpeka för den "oinvigde" att styrelsen har tagit som beslut att lite "sjuk humor" också ingår i Smärt och Patient Föreningen Jernsaxens verksamheter (ler). Åke är inte alls så farlig som han ser ut på bilden. Han är mycket lugnare nu sen hans nya medicinering börjat ge verkan! DS.

tisdag 29 september 2009

Tack för en underbar kommentar.........

.....som jag självfallet tar mig friheten att omvandla till Dagens inlägg, säger bara stort tack Susanne. Dina rader får tala för sig själv!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Läs Susannes kommentar nedan:

"Hej..Får jag ge dig ett tips om en länk till som du kan lägga här..
http://www.fris.at/news.php
Försäkringstagarnas Rätt I Samhället...

Faktiskt en riktigt bra sida..
Än så länge har jag klarat mig rätt så bra och inte mött detta motstånd som finns mot oss som är sjuka..
Jag råkade komma förbi en sida där det stod som svar till en som var sjuk..Ungefär så här,,jag minns inte exakt för jag stängde ner för jag blev så arg så jag glömde spara sidan..Jo det stod ung..
"Alla ni hypokondriker till sjuka,,ni har inte så ont som ni tror det är bara lathet ångest och utbrändhet är bara påhittade ord för lathet,ni kan visst jobba om ni bara vill,,det finns jobb till alla..om ni bara försöker, men ni vill väl bara leva på samhället era hypokondriska parasiter"

Att man inte skall önska nån annan illa det vet ju var och en,,men när jag läste dom här orden kan jag inte ens skriva vad jag tänkte..grr

Jag skulle gärna ge bort mitt onda,,gärna ge bort ångesten som kryper på mig när jag minst anar det..Skulle gärna lägga dessa piller i denna persons hand så denne kunde känna hur biverkningar ger stickningar ,domningar i fingrar och fötter yrsel,sus i öronen ..Hemska kallsvettningar så det känns som man skall få en rejäl influensa..Feberfrossa fast du inte går över 37..
En trötthet som gör att du knappt orkar kamma dig ..
Och visst är det då skönt att bli kallad lat parasit..
Alla papper som måste fyllas i och minsta kryss du kryssar fel så hamnar du i en karusell du knappt kan gå av..
När man sedan äntligen får sitt "Bidrag" ja då är det knappt så att det går runt till nästa gång..
Så visst är man sjuk för att man är lat och blir rik som ett troll..
Nu skall jag vila en stund för jag känner hur latmasken börjar krypa längst ryggen på mig..
Skall nog ta en vit värktablett idag för dom är så himla goda..
Tack för ordet..
Ha nu en underbar dag alla ni lata parasiter..
Kram Susanne, den 29 september 2009 10:15

måndag 21 september 2009

Anhörigas Riksförbund


AHR är en rikstäckande organisation som är politiskt och religiöst obunden. Vi stöder anhöriga och andra närstående som vårdar någon i hemmet eller på institution. Våra medlemmar är både privatpersoner och lokala anhörigföreningar.

AHR är den gemensamma plattformen för alla frågor som rör anhörigvårdare. Vi påverkar makthavare och bildar opinion, fungerar som bollplank och är remissorgan för regering, myndigheter, kommuner och landsting. Hemsidan finner du på http://www.ahrisverige.se/

tisdag 15 september 2009

"Rätten till att få sväva en stund!"



Förra veckan ägnade jag tre dagar åt att besöka en mässa med temat "Ett bra liv" som också var dess namn. Allt fanns där som rörde vård, omsorg, rehabilitering, hjälpmedel, olika organisationer mm. Jag kommer att berätta mer i detalj både här och på min andra blogg http://www.oumberligating.blogspot.com/ senare, men just det här inlägget handlar om ett möte, med en liten människa!
Stod och pratade med en Säljare som sålde lättviktsrullstolar, då det helt plötsligt ryckte till i byxbenet, tittar ner och där sitter en liten kille i 7-78års åldern.
Tillsaken hör att brevid mig och säljaren så hänger det just en lättvikts rullstol en bit upp i taket, ett 50-tal ballonger är fäst vid den för att illustrera hur lätt den är.
Pojken frågar mig om jag tror att det skulle gå att flyga med hjälp av en massa ballonger! Säljaren är en man som sedan länge förlorat kontakten med sin fantasi så han talar lite bryskt om för pojken att han ska titta noga upp bland ballongerna för att då ser man tydligt att det finns en tjockare lina som håller rullstolen uppe i taket och inte att det är ballongerna som håller den uppe.
Den Lilla Killen svarar då härligt! - Självklart det förtår och ser väl jag med, jag är väl inte dum heller!
Säljaren lämnar oss då (skulle just beställa en lättviktsrulle till min Pappa!).
Pojken upprepar sin fråga om jag tror att det går att flyga och hur många ballonger det skulle behövas, jag berättar för honom att jag såg ett program där man testade att få en vuxen man att flyga med hjälp av vanliga sk "tivolliballonger" och jag berättade att det behövdes bra många 10 000-tals för att få det att fungera. Sedan säger jag till honom, vi provar så får vi se! Det är då det händer, blicken och hela ansikts mimiken talar sitt tydliga språk, tänk om det skulle fungera här, den som någongång sett "tanke,fungera,fantasiblicken" hos ett barn vet precis vad jag menar!
Jag får tag i en stol och kliver upp på den och tar ner hela knippet med ballonger och fäster det på pojkens rullstol sedan tar jag tio ballonger ifrån ett ställ och säger åt honom att hålla i dem.
Går sedan bakom rullstolen och säger åt honom: - Nu håller du i dig för nu flyger vi. Samtidigt så lyfter jag självklart både honom och rullstolen.
-Wow, säger han i en lång utandning!
Då kommer det en annan Fantasibefriad säljare (visar sig vara Försäljningschefen Sverige, Goddag, Goddag!) han gillar inte mitt "tilltag" som han säger och man ska inte hitta på en massa tok med barn! (?). Självklart så måste jag då landa "Den svävande rullstolen med pojken".
Säljaren knyter snabbt upp knippet med ballonger och återställer snabbt det jag stökat till i hans monter, tar ifrån Pojken de tio ballongerna han håller i handen, ångrar sig snabbt och ger en ballong tillbaka till honom och säger varsågod.
Pojken svarar: -Den kan du behålla, man kan inte flyga med en ballong!
Pojken tackade mig för flygturen. Fast jag såg att det var du som lyfte mig så kändes det faktiskt som om det var ballongerna som lyfte mig, sade han. Vi skakade hand som stora killar gör sedan rullade han vidare in i mässvimlet!
Sorterar in händelsen i min hjärna som "Möten som betyder något"!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Bilderna är lånade med benäget tillstånd av: http://irkedmagazine.com/tag/family/

fredag 11 september 2009

"Det här med larmknappar"!


Läser idag i Svenska Dagbladet http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3506021.svd att Karin Götblad skadat knäet allvarligt i hemmet och för att få hjälp så tryckte hon på sin larmknapp till Säpo. Ingen svarade (!) Beklagar verkligen Karin att du skadat knäet men vill samtidigt beräta att du inte är ensam, min Hustru har många gånger tryckt på sitt hemlarm och ingen har kommit. Säpohändelsen skall nu utredas, min Fru har inte ens fått en ursäkt. En ny upphandling har nu gjorts i Haninge, hoppas självklart på bättring. Ringde häromdagen till detta nya företag som sköter larmtjänsten, är nu mycket "tveksam", bemöttes mycket konstigt när jag nu vill registrera ett nytt mobilnummer. Jag utreder själv just nu denna fråga! Självklart vill jag samtidigt passa på att önska mina läsare av Jernsaxen en fin och trevlig helg!
Mvh ifrån Peter Olofsson
PS: Glöm inte "Ett bra liv Mässan", läs nedan!

onsdag 9 september 2009

Liten Mässpåminnelse igen bara, 9-11 september 2009 på Stockholmsmässan


Gå in på http://www.ettbraliv.com/ eller varför inte titta in på min andra blogg http://www.oumberligating.blogspot.com/ , där kan du läsa hela seminarielistan dirkekt om du är nyfiken!
Väl mött!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

torsdag 3 september 2009

Vad vet du om Hjälpmedelsinstitutet?


Hjälpmedelsinstitutet är ett nationellt kunskapscentrum inom området hjälpmedel och tillgänglighet för människor med funktionsnedsättning.

Hjälpmedelsinstitutet arbetar för full delaktighet och jämlikhet genom att medverka till bra och säkra hjälpmedel, en effektiv hjälpmedelsverksamhet och ett tillgängligt samhälle.

Hjälpmedelsinstitutets verksamhet omfattar:

•provning och stöd vid upphandling av hjälpmedel
•forskning och utveckling
•utredningsverksamhet
•utbildning och kompetensutveckling
•internationell verksamhet
•information och kommunikation
Hjälpmedelsinstitutets huvudmän är staten och Sveriges Kommuner och Landsting.

Faktaansvarig: Webbredaktionen webbredaktion@hi.se
Senast granskad: 2009-08-24
--------------------------------------------------------------------------------
Hjälpmedelsinstitutet
Tfn 08-620 17 00
E-post registrator@hi.se
www.hi.se
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

tisdag 1 september 2009

"Riktiga män bär rosa, hattarna har vi bara för att det är roligt!" Eller det här med humor, Part II.




Har ju tidigare ställt mig frågan och även till Er läsare av Jernsaxen, hur mycket humor kan man väva in i en blogg som handlar om så mycket av det "svåra i livet" som sjukdoms smärta och död?
Fick några mail, men tack och lov ingen som blev upprörd, tvärtom faktiskt, några har skrivit just hur viktig humorn är för dem för att "helt enkelt stå ut" som Karin Erhstedt skriver i ett långt mail till mig, bilderna har jag fått ifrån henne och hon i sin tur har fått dem ifrån en "Bröstcancerkollega" som hon skriver i USA. Jag tycker faktiskt också det är djäkligt kul, så nu har jag använt dem på bägge mina bloggar och självfallet så glömmer jag inte att tala om vad det egentligen gäller. För visst är det dags att "påminna" och "aktualisera" Rosa Bandet igen gå in på http://www.rosabandet.se/
Lite "stökigt här i smärtbrasnchen" idag, så inlägget blir kort, men naggande gott!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

fredag 28 augusti 2009

2500 anmälningar om diskriminering under en eftermiddag!


Pressmeddelande 2009-08-28

2500 anmälningar om diskriminering under en eftermiddag

Lördagen 22 augusti gick startskottet för Marschen för tillgänglighets tredje anmälningsaktion mot diskriminerande otillgänglighet. Resultatet hittills är nedslående men förväntat: Över 2500 anmälningar om diskriminering på grund av funktionsnedsättning kommer att göras till Diskrimineringsombudsmannen.

Under lördagen inventerade människor runt om i landet otillgängligheten på sin ort. Restauranger, affärer, biografer, gatumiljöer och andra verksamheter hos vilka hinder inventerats kommer under hösten att anmälas för diskriminering till Diskrimineringsombudsamannen och om sk enkelt avhjälpta hinder till respektive kommunal byggnadsnämnd.

Kampanjen samordnas av Marschen för tillgänglighet, som utöver detta bland annat årligen anordnar lokala demonstrationer med samma namn som organisationen för kravet att otillgänglighet ska klassas som diskriminerng av personer med funktionsnedsättning i Sverige. Liknande lagstiftning finns redan i USA, Australien, Storbritannien, Hong Kong, Sydafrika, Frankrike och sedan årsskiftet Norge. USA var först i och med lagstiftningen Americans with Disabilities Act 1990.

- Vid de två tidigare anmälningsaktionerna 2005 och 2007 kom sammanlagt cirka 2500 anmälningar in under hela aktionernas gång. Att vi nu redan efter en vecka har fått rapporter om över 2500 inventerade hinder innebär att vi utan tvekan kommer att "slå rekord" denna gång, ett rekord som vi helst hade undvikit att slå, säger Hans Filipsson, språkrör och grundare för Marschen för tillgänglighet.

- De ökade anmälningarna är ett direkt resultat av att alliansregeringen i ett sent skede ifjol valde att lyfta bort ett förslag om att göra otillgänglighet till diskriminering ur den nya diskrimineringslag som började gälla vid årsskiftet. Människor med funktionsnedsättningar i Sverige känner frustration och ilska. Vi börjar tröttna på att dagligen bli diskrimerade, fortsätter Hans Filipsson.

På många orter kan det konstateras att kommunerna själva inte åtgärdat sina enkelt avhjälpta hinder och agerat ytterst tveksamt i sin handläggning. Vissa kommuner har i augusti 2009 inte påbörjat sin handläggning trots att föreskrifterna om undanröjande av enkelt avhjälpta hinder (BFS 2003:19 HIN 1) varit i kraft sedan 1 december 2003 och att Handikappropositionen Från patient till medborgare, som föranledde föreskrifterna, antogs av riksdagen 31 maj 2000. Regeringens intention i propositionen är att kollektivtrafiken ska vara tillgänglig och alla enkelt avhjälpta hinder undanröjda vid utgången av 2010.

- Resultatet av anmälningsaktionen visar också vad vi redan vetat i mer än 5 år: Det finns inte en chans att nå målet 2010 och har aldrig funnits det!, säger Hans Filipsson. Svensk lagstiftning är alldeles för mjäkig, saknar reella, kännbara sanktioner som verkligen används och ger inte individer möjlighet att få upprättelse för den diskriminering man utsätts för. Lagar som inte ger några straff när man bryter mot dem eller som de som är satta att bevaka att lagen efterlevs själva bryter mot har aldrig varit speciellt effektiva.

- Om Sverige skulle ta sitt ansvar och klassa otillgänglighet som diskriminering skulle skrämseleffekten av hot om skadestånd, sanktioner och dålig PR naturligtvis visa sig lika effektiv som den gjorde i USA på 1990-talet, avslutar Hans Filipsson.

Anmälningar har redan gjorts eller kommer att göras på följande orter: Avesta, Göteborg, Helsingborg, Härnösand, Hörby, Höör, Jönköping, Karlskoga, Malmö, Mora, Norrköping, Nynäshamn, Orsa, Rättvik, Sollentuna, Stockholm, Sundbyberg, Torsby, Trosa, Tyresö, Uppsala, Upplands-Bro, Växjö, Ängelholm och Örnsköldsvik. Fler oter tillkommer vartefter aktionen fortgår.

onsdag 26 augusti 2009

Nu glömmer vi inte bort Stockholmsmässan 9-11 September!



Ja, då var det dax att påminna lite om "Ett bra liv Mässan" som i år presenteras på Stockholmsmässan den 9:e till den 11:e September. För närmare information så går du in på länken:
http://www.ettbraliv.com/common/category.aspx?id=2107 där hittar du allt du behöver veta och lite till!
Väl mött!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

tisdag 18 augusti 2009

Anmälningsaktionen!


Lördagen den 22 Augusti går startskottet för Marschen för tillgänglighets lanndsomfattande tredje anmälningsaktion mot diskriminerande otillgänglighet gå in och läs mer på
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson
PS: "Lilla Frun" kontrollerar tillgängligheten på Böda Sand på Öland. Ser kanske bra ut på bilden, men verkligheten var en helt annan. Nedslag på duschutrymmen, belysning, dörrar utan dörröppnare, trätrall på bilden är okej om någon sätter ihop dem och dessutom rättar till dem då och då. Böda får ett plus, de hade köpt in en "badstol" med stora luftfyllda hjul på, fast bara en på Nordens största camping, men ett steg i rätt riktning!

måndag 17 augusti 2009

http://mintummelisa.blogg.se/


Fick för någon månad sedan ett mail i och kring ämnet sjukvård av förtidigt födda barn.
Skrev några mail som tråkigt nog inte besvarades, men så kan de bli i dessa frågor som rör just olika sjukvårdsfrågor, det kan hända saker som gör att man ena dagen orkar skriva andra dagar så finns det bara kraft att "härda ut"!
En som "härdar ut" och dessutom bloggar i ämnet är Annelie som har den läsvärda och fina bloggen
http://mintummelisa.blogg.se/ gå in där om du är nyfiken på ämnet!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson.

torsdag 13 augusti 2009

"Ordförande lite upprörd!"



Ovan, två bilder ifrån sommarens fotoalbum. Semesterbilder, nej inte direkt, efter som jag officiellt står till arbetsmarknadens förfogande så blir det ingen semester för mig i år. Däremot så har vi två helger åkt ner till Öland för att hälsa på goda vänner. Samtidigt så har jag faktiskt tittat lite på lite lösningar ur det här med arbetslöshetsfrågan, men det är som sagt en annan fråga. Visst är den vacker bilden jag tagit ovan, men man ser det man vill se eller kanske annars man behöver hjälp för att se vad man inte ser! Rörigt? Ska förklara mig, bilden är tagen på Böda Sand, Nordens största campingplats, officiellt fem stjärnig camping och fullt handikappanpassad!
Vad tycker du om tillgänglighetsanpassningen på bilden? Lite trätrallsektioner utslängda på måfå, knappast så har de varit i kontakt med någon konsult i handikappanpassningsfrågor
Det finns ganska många "nedfarter" som ser ut så här men bara en som är asfalterad och inte ens den kan egentligen kallas för tillgänglighetsanpassad det som behövs är en gjuten ramp ända ner till havet, en brygganläggning med badhiss behövs också, för det är väl allas rättighet att kunna bada i havet? Dusch och tvättrum finns men de två vi besökte hade inte ett enda handtag som stöd vid dusch, en av duschrummen hade inte ens en hållare att sätta fast duschen i, faktiskt så hade det inte ens funnits eftersom det fanns inga "märken" i väggen, vem besiktigade detta?
Ja, frågorna hopar sig, Sverige ska ju vara "tillgängligt" som det så vackert heter 2010.
Ska kontakta Böda och se vad som händer och vad de har för handlingsplan.
För dig som läser Jernsaxenbloggen för första gången så vill jag i korthet berätta vad denna blogg går ut på. Egentligen så handlar det hela om en "förfrågan" om det behövs en lite tuffare Smärt och Patient Förening i Sverige. Frågan är sedan länge besvarad med Ja, sedan kanske har arbetssättet och tankeidén utvecklats och omformats sedan starten. Jernsaxen har blivit mer en stödförening till de lite större föreningarna. Uppriktig sagt så har det inte alltid uppskattats då det ibland finns stora egenintressen i de allt för stora föreningarna Jag arbetar just nu helt ideellt och förening är det också. Det jag vill betona att detta är ingen "gulligull" förening och jag "daltar" inte heller med någon, självfallet så följs alla regler och lagar till punkt och pricka och jag är mycket noga med att skilja på sak och person i alla sammanhang!
Vill du vara med och stödja Jernsaxen (inga pengar behövs i detta skede) så klicka in dig som följare på den här bloggen eller skriv ett mail till Jernsaxen@live.se
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Funderar du på "bullbilden" gå då in på www.oumberligating.blogspot.com min högst personliga blogg, men som skapades för att locka lite fler till Jernsaxen och några hundra personer kommer faktiskt därifrån, hur otroligt det än kan låta (ler)!

lördag 25 juli 2009

"Ordförande lite trött nu"!



Ja, som sagt är lite "trött" nu på många fronter. Kommer inte svara på mail jernsaxen@live.se på ett tag nu, har blivit ganska mycket sista tiden av den varan. Räknar med att återkomma senare då den här sidan ska "omvandlas" till en Förenings Hemsida. Just nu så måste jag lägga all "kraft" på att se till att min Fru får all den specialist hjälp hon enligt lag är berättigad till.
Semester blir det inte heller för min del då jag "står till arbetsmarknadens förfogande" som det så vackert heter! Vid något "akut" så kan du vända dig till www.dhr.se eller till www.nhr.se hälsa ifrån Peter Olofsson på Jernsaxen.
Ha en fortsatt fin sommar!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!