måndag 4 oktober 2010

"Barn och smärta..........!"


Läser idag i Svenska Dagbladet en mycket läsvärd debatt artikel om barn och smärtproblematik.

Barn med smärta är osynlig grupp. Många barn och unga lider av återkommande smärta som påverkar skolgång och social tillvaro negativt. Organisationen kring denna nästan osynliga grupp behöver förbättras radikalt, skriver flera specialiserade läkare, skrivs det i artikeln som är undertecknad av ett flertal kända barnläkare.

Vidare....................... "Smärtans funktion är att varna för skadlig retning (skada, inflammation). Smärta skall därför förutsättningslöst utredas barnkirurgiskt/ortopediskt och/eller barnmedicinskt. Kroppsligt betingad sjukdom/skada skall identifieras och behandlas. Huvudvärk, långvarig smärta men även muskel/skelettsmärta där ingen organisk förklaring kan hittas är mycket vanligt. Psykologiska och sociala faktorer somt långvarig stress är ofta förekommande vid dessa tillstånd och vid tydlig relation mellan smärtan och stress använder många begreppet psykosomatik. Alla dessa sidor av smärtillstånd kräver en bred kompetens i det behandlande teamet. Kognitiv beteendeterapi har visat sig framgångsrik i vuxen världen men också för barn och ungdomar med långvarig smärta"

Vid datorn som vanligt Peter Olofsson! PS: Svensk Barn Smärtföreningen hittar du här!

torsdag 9 september 2010

"Äntligen är det dax att öppna........!"


"Nytt barnhospice en fristad i det svåra".......Är inledningen på en mycket läsvärd artikel idag i Svenska Dagbladet.
En ventil för sorgen. Barn och ungdomar i livets slutskede har fått en ny fristad. Nordens första hospice för barn som invigs i Nacka idag vill fokusera på det positiva som finns kvar när allt hopp om att rädda liv är ute.
Behovet är mycket större än de fåtal platser som kommer finnas här, man beräknar att behovet av Hospiceplatser är cirka 500 per år i Sverige för barn och ungdomar. Detta är alltid en början.
Som sagt, tung, svår och sorglig artikel men läs den trots allt!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Bilden har jag fått ifrån motsvarigheten till Barn Cancerfonden i USA!
Självklart lägger jag in en länk till Svenska Barncancerfonden här!

onsdag 8 september 2010

"Demensvården döms ut helt.....!"


Demensvården i Sverige håller inte måttet läser jag idag på Svenska Dagbladets Nätsidor. Bemanningen räcker inte till ens för att mata eller bistå vid toalettbesök. Anställda och anhöriga vittnar om miserabla förhållanden och en vård utan innehåll. Men kraven på minimibemanning avvisas av Socialstyrelsen.
Se artikel i sin helhet på SvD.
Hårda ord och det är säkert så att det på vissa vårdinrättningar råder ett kaos.
De två boenden för dementa som jag känner till ser jag ingenting av det som nämns i artikeln, så det finns säkert "ljuspunkter" även inom denna typ av vård. Sedan är jag helt övertygad om att det säkerligen även där finns möjligheter att förbättra verksamheten.
Min Far bor på ett äldreboende som har en avdelning för svårt dementa. Den del han bor i är bara i princip för de som behöver praktisk hjälp pga handikapp. De flesta är "yngre äldre" i 70-80 års åldern och inte dementa, men ingen där kommer flytta hem till sk "eget boende", i nuläget tippar jag att man inte planerat för vad som händer med dessa 12 boende när de blir riktigt vårdkrävande inom några år.
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

måndag 30 augusti 2010

måndag 16 augusti 2010

"Jernsaxens medlemmar har nu.....!"


Jernsaxens medlemmar har nu som sagt börjat komma hem ifrån sina olika "semesterturer" i både Sverige och övriga världen! Fick denna härliga bild ifrån Maria Carlstedt i Simrishamn.
Hon vill ha den som ett tillägg till: "Rätten till havet!"
Härlig bild! Tack för den!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

torsdag 15 juli 2010

"Rätten till havet.....!"




Ska försöka hålla mig lugn! Egentligen är jag djävligt arg och upprörd när jag skriver dessa rader. Det finns någon slags "inneboende tröghet" i samhället, var alla som jag så skulle mycket bli gjort! Visst det låter uppkäftigt, men jag vet ju själv vad jag driver för frågor och vilket kompakt motstånd jag får på många håll.

Ta bara en sak som rätten till att få bada i havet eller sjöar, det är inte alla förunnat, okej många hinder finns, en hel del medicinska men ibland så handlar det om "tillgänglighet", ja faktiskt en sådan enkel sak som att det finns en Bad Rullstol att tillgå. Fanns det en lag om "tillgänglighet" så kanske fler campingplatser eller kommunala bad inhandlade någon av alla modeller som finns på marknaden. Det finns många länder som är bättre än Sverige när det gäller denna fråga, inte aning om hur det är på den strand jag idag läser om i Svd, men det ser fint ut!
Dagen Oumberligating blir helt klart en Bad Rullstol!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

"Har lite dåligt samvete..........!"




Som sagt, har lite "dåligt samvete" för att jag inte sköter om den här bloggen ordentligt, jag skriver mer på min andra blogg www.oumberligating.blogspot.com . Från början var det inte så, det var här på Jernsaxenbloggen jag lade ner min själ, men eftersom huvudämnet på denna blogg är sjukvård, rehab, medicinska nyheter mm och ämnet lite "tungt" och av naturliga skäl så blir det inte så många läsare. Vem vill vara sjuk? Blir ju den naturliga följdfrågan!
Fast när det händer något "nytt" så blir Jernsaxen/Oumberligatings läsare först med att läsa det på Svenska!
Smart Crutch kallas denna nya "kryckmodell", hur pass smart den är får framtiden utvisa, men jag gillar designen. Ännu ingen Svensk återförsäljare, om ingen dykt upp inom ett år så har jag bestämt mig för att börja sälja den om den håller den kvalitet som visas i deras reklam!
Ha en fin fortsatt sommar!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!


fredag 9 juli 2010

"Den enes bröd......!"


Oavsett färg så kalasar politikerna just nu för fullt på Gotland den godaste mat som går att uppbringa.
Uppriktigt finns det en endaste av dessa "fjantar" som kan sätta sig in hur barnen har det på Karolinska Sjukhuset?
Barnen vägrar sjukhusmaten! Läs artikeln i sin helhet på SvD Nätsidor!
"Barnen kommer till sjukhuset med svåra magsjukdomar eller njurskador. På sjukhuset serveras de i vecka efter vecka mat den hårt kritiserade sjukhusmaten från Sodexo. Sköterskor på Karolinska får handla mat som de värmer för att få patienterna att äta.
Längst in i korridorerna på sjunde våningen på Karolinska sjuhuset i Huddinge vårdas några av de allra sjukaste patienterna. Hit kommer barn och unga från hela landet för att få specialistvård i toppklass för sjukdomar i blod, benmärg, njurar, lever, mage och tarmar." (Del av artikel)

Ja, faktiskt, hur otroligt det än låter så är det faktiskt detta som Jernsaxen handlar om, det Oumberliga Livet, hur det borde vara inom sjukvård, omsorg, rehab och vanliga sociala mänskliga kontakter.
Smaklig måltid alla Politiker, är det kanske "valfläsk" som står på dagens meny?
Ni andra, Trevlig Helg!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

söndag 9 maj 2010

"Jernsaxen stödjer.............!"


Jernsaxen stödjer självklart "Marchen för tillgänglighet" arbete, se vad som är på gång hos dem klicka på Marchen ovan!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

fredag 7 maj 2010

"Lite trött nu...!"


Ja, faktiskt nu är jag själv riktigt trött efter att ha suttit i telefonkö i snart två timmar, okej, jag bloggar under tiden så alltför lång känns inte väntan men det är trots allt inte okej med väntetiderna hos olika myndigheter/vårdinstanser!
Skrev ju tidigare i veckan om "ojämlikheten" inom vården se nedan!
Dessutom är det en vedertagen sanning att man ska vara "frisk" för att vara sjuk, åtminstone så måste man ha någon anhörig om man inte orkar själv som för ens talan!

Vår nuvarande regering och även den förra har ett otal gånger själv påpekat att det behövs vårdsamordnare, ja visst det finns de som har den titeln.
Fast det som behövs är sk "vårdsamordnare" som hjälper den "Lilla Människan" som inte orkar, ska räcka med ett samtal........"Hej jag behöver hjälp med en sak....", sedan fixar den här personen det, alla kontakter, samordning mm. När det finns då har vi uppnåt en jämlik vård!

Lotta Gray, cancerpatient och känd som Vimmelmamman skrev igår i sitt inlägg om
"vårdkordination"!
Jag skulle själv vilja berätta om det jag nu sitter och försöker kordinera för min långtidssjuka Frus räkning, men det känns för stunden för jobbigt och för nära........låter Lottas blogg göra jobbet idag!
Utdrag i från Lotta Grays blogg:

"Jag sitter i telefonen hela förmiddagen. Ingen vill ta i min port-a-cat. Det är tråkigt att man själv måste vara så på och pigg att man själv får ringa runt och försöka ta reda på vem som kan, vill och får spola. Först ringer jag Huddinge som satte in den. De ber mig ringa min ansvarige läkare. (sedan 1 mars har Radiumhemmet hand om alla portar.) Jag mailar min läkare Bengan som vänligt och snabbt mailar tillbaka att han inte har hand om portar och inget vet om dem. Han ber mig ringa SÖS och onkologen. Jag ringer Radiumhemmet själv. De ber mig ringa min husläkare. Jag ringer min husläkare som måste skicka remiss till Radiumhemmet.

Jag ringer upp Radiumhemmet igen eftersom min husläkare vill ha adress eller fax. Tur är väl det att jag ringer upp för nu blir jag informerad om att innan man tar emot en remiss måste man ha provat att spola igenom porten med actilys (propplösare). Jag ringer åter till husläkaren som förklarar att de inte får spola igenom med actilys på vårdentralen. Det måste göras av erfaren personal och inget de får göra. Jag ringer tillbaka till Radiumhemmet som ber mig ringa behandlingsavdelningen på SÖS och se om de kan spruta actilys. Min behandlingssjuksköterska L svarar. Jag är välkommen i morgon 9: 16.

Någonstans är det glapp i vår fina sjukvård. Det finns ingen övergripande koordination mellan olika enheter. Jag klarar mig för jag är fortfarande stark och "frisk" och kan tala för mig och är aktiv i mina handlingar. Men om jag nu vore sjuk i min cancer eller i psykiskt obalans så är det inte helt lätt att vara rådig. Det är en mycket dubbel känsla för mig. Ett del av mig vill inte alls vara sammankopplad med onkologi, bara att slå numret till Radiumhemmet gjorde mig frustrerad. Jag vill inte tillhöra den världen. Men å andra sidan vore det fantastiskt skönt att bara kunna ringa ett nummer och få sina problem lösta som jag antar att man mer eller mindre kan om man är tex inskriven hos ASIH (avancerad sjukvård i hemmet) vars kontakt man absolut inte vill ha om det inte är helt nödvändigt."

Ja som sagt, det var lite ifrån Lottas blogg, bilden är också därifrån!
Avslutar med orden....Kordination/samordning....Ja Tack!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

torsdag 6 maj 2010

"Bättre rik och vacker än fattig och ful!" Del II



Svenska Dagbladets Nätsidor har en intressant och viktig artikelserie pågång!
Camilla Elwing Johansson har i boken ”Tänk om jag aldrig vaknar upp igen” skildrat hur det är att leva med epilepsi och om hur viktigt det är att glädjas över livet.
Del av artikeln nedan:
"Har man utbildning ger man sig inte"
"KRÄV HJÄLP. Man får inte ge sig. Det är nog Camilla Elwing Johanssons viktigaste råd till den som vill ha bra vård. För henne har det också varit en hjälp att ha utbildning, anhöriga som stöttar och vänner som är läkare."
Ja visst är det viktigt att "stå på sig", men som sagt alla orkar inte säger jag då!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

måndag 3 maj 2010

"Om det hänt mig........., då djävlar!"


Ja, faktiskt jag har i snart 16 år bedrivit ett stort arbete med "tillgänglighetsfrågor" för röresehindrade/funktionsnedsatta och uppriktigt sagt, så har jag inte kommit långt i mitt arbete! Jag har tagit hjälp av olika organissationer och föreningar, men i mångt och mycket så är "arbetet" ganska lamt, milt sagt, om man nu kan använda ordet "lamt" inom denna typ av föreningsverksamhet! Kanske det är pågång en förändring nu i och med
"Marchen för tillgänglighets" arbete!
När länken till denna artikel visas i dagens Svd så finns det ytterliggare en länk till en artikel där, läs den här och förundras/förfasas hur man kan bli bemött av SJ:s personal 2010.
Jag är övertygad om att människan har kvar sitt arbete, med ett sådant beteénde så ska man inte ha med människor att göra, på sin höjd kanske man ska dela ut tidningar i mörkret!
Läser idag en artikel i Svenska Dagbladet om att det nu kommer vara stopp en längre tid för "rörelsehindrade" att ta sig med X2000 eller snarare tag sig upp till vagnarna!
Del av artikel nedan:

"X2000-tågens rullstolslyftar står stilla – för andra året i rad, och den här gången blir stoppet mer långvarigt. Nu ska samtliga lyftar bytas ut mot nya, arbetet tar minst åtta månader. – Känslan är att de inte vill ha oss som resenärer, säger Daniel Pollak från Unga rörelsehindrade."
Jag återkommer, var så säker!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

måndag 26 april 2010

"Viktigt om smärtforskning........!


Min Fru ska nu vara inlagd på "smärtklinik" i några veckor! Hon är nu upp i sådana stora doser Morfin att det är farligt! Fördelen med att hon är inlagd är att jag hinner jobba lite mer med "smärtproblematiken" via Jernsaxen, jag är annars även hennes assistent på deltid!
Har du tid och ork gå gärna in på Karolinska Institutets hemsida och läs vad som händer inom forskningen på "smärtområdet"! Har du några frågor så skriv gärna till jernsaxen@live.se
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

torsdag 22 april 2010

"Bl a handlar Jernsaxen om det här!"




Dessa bilder får tala för sig själva! En av Sveriges största evenemangsarenor är inte handikappvänlig, visst ur praktiskt synpunkt så fungerar det ganska okej vid Globen i Stockholm, man får dessutom köra ända fram till entrén
Fast man undrar, är inte meningen att man ska se något, min Fru kan trots allt med möda resa sig upp, men de som sitter i sina rullstolar ser inte ett skit!
Hur det gick på matchen, titta in till min "Tokiga Fru" och hennes bokblogg
www.pockethexorna.blogspot.com
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Arbetet med den här bloggen Jernsaxen går lite "trögt", men det ligger i sakens natur!
Hjälp mig att få fart på den, har du något intressant, som gäller tillgänglighet, sjukdom, rehab,vård eller liknande skriv till jernsaxen@live.se

måndag 29 mars 2010

"Tillbaka!"




Självklart är jag "tillbaka"! Ja, någonting annat vore ju "omöjligt"! Jernsaxenbloggen är lika bunden till Oumberliga Bloggen som tvärtom! Kanske är den här "sidan" bara är lite mer "städad"!
Vad vet jag?
Fast det ska det bli ändring på, ja kanske inte lika "galet" som på Oumberliga Bloggen, men självklart så måste "tumskruvarna dras åt även här"!
Patient och Smärtföreningen Jernsaxen började ju så sakteliga att avvecklas förra året, men något hände och Jernsaxens låga flammade upp igen och återkommer nu i liten annan form, återkommer till det senare. Föreningsarbete är inte alla gånger det lättaste.
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!