torsdag 15 juli 2010

"Rätten till havet.....!"




Ska försöka hålla mig lugn! Egentligen är jag djävligt arg och upprörd när jag skriver dessa rader. Det finns någon slags "inneboende tröghet" i samhället, var alla som jag så skulle mycket bli gjort! Visst det låter uppkäftigt, men jag vet ju själv vad jag driver för frågor och vilket kompakt motstånd jag får på många håll.

Ta bara en sak som rätten till att få bada i havet eller sjöar, det är inte alla förunnat, okej många hinder finns, en hel del medicinska men ibland så handlar det om "tillgänglighet", ja faktiskt en sådan enkel sak som att det finns en Bad Rullstol att tillgå. Fanns det en lag om "tillgänglighet" så kanske fler campingplatser eller kommunala bad inhandlade någon av alla modeller som finns på marknaden. Det finns många länder som är bättre än Sverige när det gäller denna fråga, inte aning om hur det är på den strand jag idag läser om i Svd, men det ser fint ut!
Dagen Oumberligating blir helt klart en Bad Rullstol!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

"Har lite dåligt samvete..........!"




Som sagt, har lite "dåligt samvete" för att jag inte sköter om den här bloggen ordentligt, jag skriver mer på min andra blogg www.oumberligating.blogspot.com . Från början var det inte så, det var här på Jernsaxenbloggen jag lade ner min själ, men eftersom huvudämnet på denna blogg är sjukvård, rehab, medicinska nyheter mm och ämnet lite "tungt" och av naturliga skäl så blir det inte så många läsare. Vem vill vara sjuk? Blir ju den naturliga följdfrågan!
Fast när det händer något "nytt" så blir Jernsaxen/Oumberligatings läsare först med att läsa det på Svenska!
Smart Crutch kallas denna nya "kryckmodell", hur pass smart den är får framtiden utvisa, men jag gillar designen. Ännu ingen Svensk återförsäljare, om ingen dykt upp inom ett år så har jag bestämt mig för att börja sälja den om den håller den kvalitet som visas i deras reklam!
Ha en fin fortsatt sommar!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!


fredag 9 juli 2010

"Den enes bröd......!"


Oavsett färg så kalasar politikerna just nu för fullt på Gotland den godaste mat som går att uppbringa.
Uppriktigt finns det en endaste av dessa "fjantar" som kan sätta sig in hur barnen har det på Karolinska Sjukhuset?
Barnen vägrar sjukhusmaten! Läs artikeln i sin helhet på SvD Nätsidor!
"Barnen kommer till sjukhuset med svåra magsjukdomar eller njurskador. På sjukhuset serveras de i vecka efter vecka mat den hårt kritiserade sjukhusmaten från Sodexo. Sköterskor på Karolinska får handla mat som de värmer för att få patienterna att äta.
Längst in i korridorerna på sjunde våningen på Karolinska sjuhuset i Huddinge vårdas några av de allra sjukaste patienterna. Hit kommer barn och unga från hela landet för att få specialistvård i toppklass för sjukdomar i blod, benmärg, njurar, lever, mage och tarmar." (Del av artikel)

Ja, faktiskt, hur otroligt det än låter så är det faktiskt detta som Jernsaxen handlar om, det Oumberliga Livet, hur det borde vara inom sjukvård, omsorg, rehab och vanliga sociala mänskliga kontakter.
Smaklig måltid alla Politiker, är det kanske "valfläsk" som står på dagens meny?
Ni andra, Trevlig Helg!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

söndag 9 maj 2010

"Jernsaxen stödjer.............!"


Jernsaxen stödjer självklart "Marchen för tillgänglighet" arbete, se vad som är på gång hos dem klicka på Marchen ovan!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

fredag 7 maj 2010

"Lite trött nu...!"


Ja, faktiskt nu är jag själv riktigt trött efter att ha suttit i telefonkö i snart två timmar, okej, jag bloggar under tiden så alltför lång känns inte väntan men det är trots allt inte okej med väntetiderna hos olika myndigheter/vårdinstanser!
Skrev ju tidigare i veckan om "ojämlikheten" inom vården se nedan!
Dessutom är det en vedertagen sanning att man ska vara "frisk" för att vara sjuk, åtminstone så måste man ha någon anhörig om man inte orkar själv som för ens talan!

Vår nuvarande regering och även den förra har ett otal gånger själv påpekat att det behövs vårdsamordnare, ja visst det finns de som har den titeln.
Fast det som behövs är sk "vårdsamordnare" som hjälper den "Lilla Människan" som inte orkar, ska räcka med ett samtal........"Hej jag behöver hjälp med en sak....", sedan fixar den här personen det, alla kontakter, samordning mm. När det finns då har vi uppnåt en jämlik vård!

Lotta Gray, cancerpatient och känd som Vimmelmamman skrev igår i sitt inlägg om
"vårdkordination"!
Jag skulle själv vilja berätta om det jag nu sitter och försöker kordinera för min långtidssjuka Frus räkning, men det känns för stunden för jobbigt och för nära........låter Lottas blogg göra jobbet idag!
Utdrag i från Lotta Grays blogg:

"Jag sitter i telefonen hela förmiddagen. Ingen vill ta i min port-a-cat. Det är tråkigt att man själv måste vara så på och pigg att man själv får ringa runt och försöka ta reda på vem som kan, vill och får spola. Först ringer jag Huddinge som satte in den. De ber mig ringa min ansvarige läkare. (sedan 1 mars har Radiumhemmet hand om alla portar.) Jag mailar min läkare Bengan som vänligt och snabbt mailar tillbaka att han inte har hand om portar och inget vet om dem. Han ber mig ringa SÖS och onkologen. Jag ringer Radiumhemmet själv. De ber mig ringa min husläkare. Jag ringer min husläkare som måste skicka remiss till Radiumhemmet.

Jag ringer upp Radiumhemmet igen eftersom min husläkare vill ha adress eller fax. Tur är väl det att jag ringer upp för nu blir jag informerad om att innan man tar emot en remiss måste man ha provat att spola igenom porten med actilys (propplösare). Jag ringer åter till husläkaren som förklarar att de inte får spola igenom med actilys på vårdentralen. Det måste göras av erfaren personal och inget de får göra. Jag ringer tillbaka till Radiumhemmet som ber mig ringa behandlingsavdelningen på SÖS och se om de kan spruta actilys. Min behandlingssjuksköterska L svarar. Jag är välkommen i morgon 9: 16.

Någonstans är det glapp i vår fina sjukvård. Det finns ingen övergripande koordination mellan olika enheter. Jag klarar mig för jag är fortfarande stark och "frisk" och kan tala för mig och är aktiv i mina handlingar. Men om jag nu vore sjuk i min cancer eller i psykiskt obalans så är det inte helt lätt att vara rådig. Det är en mycket dubbel känsla för mig. Ett del av mig vill inte alls vara sammankopplad med onkologi, bara att slå numret till Radiumhemmet gjorde mig frustrerad. Jag vill inte tillhöra den världen. Men å andra sidan vore det fantastiskt skönt att bara kunna ringa ett nummer och få sina problem lösta som jag antar att man mer eller mindre kan om man är tex inskriven hos ASIH (avancerad sjukvård i hemmet) vars kontakt man absolut inte vill ha om det inte är helt nödvändigt."

Ja som sagt, det var lite ifrån Lottas blogg, bilden är också därifrån!
Avslutar med orden....Kordination/samordning....Ja Tack!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

torsdag 6 maj 2010

"Bättre rik och vacker än fattig och ful!" Del II



Svenska Dagbladets Nätsidor har en intressant och viktig artikelserie pågång!
Camilla Elwing Johansson har i boken ”Tänk om jag aldrig vaknar upp igen” skildrat hur det är att leva med epilepsi och om hur viktigt det är att glädjas över livet.
Del av artikeln nedan:
"Har man utbildning ger man sig inte"
"KRÄV HJÄLP. Man får inte ge sig. Det är nog Camilla Elwing Johanssons viktigaste råd till den som vill ha bra vård. För henne har det också varit en hjälp att ha utbildning, anhöriga som stöttar och vänner som är läkare."
Ja visst är det viktigt att "stå på sig", men som sagt alla orkar inte säger jag då!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

måndag 3 maj 2010

"Om det hänt mig........., då djävlar!"


Ja, faktiskt jag har i snart 16 år bedrivit ett stort arbete med "tillgänglighetsfrågor" för röresehindrade/funktionsnedsatta och uppriktigt sagt, så har jag inte kommit långt i mitt arbete! Jag har tagit hjälp av olika organissationer och föreningar, men i mångt och mycket så är "arbetet" ganska lamt, milt sagt, om man nu kan använda ordet "lamt" inom denna typ av föreningsverksamhet! Kanske det är pågång en förändring nu i och med
"Marchen för tillgänglighets" arbete!
När länken till denna artikel visas i dagens Svd så finns det ytterliggare en länk till en artikel där, läs den här och förundras/förfasas hur man kan bli bemött av SJ:s personal 2010.
Jag är övertygad om att människan har kvar sitt arbete, med ett sådant beteénde så ska man inte ha med människor att göra, på sin höjd kanske man ska dela ut tidningar i mörkret!
Läser idag en artikel i Svenska Dagbladet om att det nu kommer vara stopp en längre tid för "rörelsehindrade" att ta sig med X2000 eller snarare tag sig upp till vagnarna!
Del av artikel nedan:

"X2000-tågens rullstolslyftar står stilla – för andra året i rad, och den här gången blir stoppet mer långvarigt. Nu ska samtliga lyftar bytas ut mot nya, arbetet tar minst åtta månader. – Känslan är att de inte vill ha oss som resenärer, säger Daniel Pollak från Unga rörelsehindrade."
Jag återkommer, var så säker!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

måndag 26 april 2010

"Viktigt om smärtforskning........!


Min Fru ska nu vara inlagd på "smärtklinik" i några veckor! Hon är nu upp i sådana stora doser Morfin att det är farligt! Fördelen med att hon är inlagd är att jag hinner jobba lite mer med "smärtproblematiken" via Jernsaxen, jag är annars även hennes assistent på deltid!
Har du tid och ork gå gärna in på Karolinska Institutets hemsida och läs vad som händer inom forskningen på "smärtområdet"! Har du några frågor så skriv gärna till jernsaxen@live.se
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

torsdag 22 april 2010

"Bl a handlar Jernsaxen om det här!"




Dessa bilder får tala för sig själva! En av Sveriges största evenemangsarenor är inte handikappvänlig, visst ur praktiskt synpunkt så fungerar det ganska okej vid Globen i Stockholm, man får dessutom köra ända fram till entrén
Fast man undrar, är inte meningen att man ska se något, min Fru kan trots allt med möda resa sig upp, men de som sitter i sina rullstolar ser inte ett skit!
Hur det gick på matchen, titta in till min "Tokiga Fru" och hennes bokblogg
www.pockethexorna.blogspot.com
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Arbetet med den här bloggen Jernsaxen går lite "trögt", men det ligger i sakens natur!
Hjälp mig att få fart på den, har du något intressant, som gäller tillgänglighet, sjukdom, rehab,vård eller liknande skriv till jernsaxen@live.se

måndag 29 mars 2010

"Tillbaka!"




Självklart är jag "tillbaka"! Ja, någonting annat vore ju "omöjligt"! Jernsaxenbloggen är lika bunden till Oumberliga Bloggen som tvärtom! Kanske är den här "sidan" bara är lite mer "städad"!
Vad vet jag?
Fast det ska det bli ändring på, ja kanske inte lika "galet" som på Oumberliga Bloggen, men självklart så måste "tumskruvarna dras åt även här"!
Patient och Smärtföreningen Jernsaxen började ju så sakteliga att avvecklas förra året, men något hände och Jernsaxens låga flammade upp igen och återkommer nu i liten annan form, återkommer till det senare. Föreningsarbete är inte alla gånger det lättaste.
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

söndag 7 mars 2010

"Alltid något Stadium - men mer behöver göras!"


Att vara rullstolbunden eller ha något funktionshinder där det krävs assistans då är det omöjligt att prova kläder i Stadium Koncernens butiker, det är mer regel än undantag att det finns större provhytter. Stadium har tagit ett principbeslut att deras alla "nyetableringar" ska ha några större provrum, det är bra men se till att börja att bygga om de äldre beståndet också!

Mailsvar nedan, kliniskt och torrt, vi är Människor!

"Hej Peter!
Barkarby som vi öppnar i vår kommer att ha 2st. handikapprovrum.
Mvh. Annica
Annica Selberg
Visual Merchandise Etablering
Stadium AB
601 60 Norrköping
Besöksadr: Norra Promenaden 63
Direkt 011 24 61 88
011 24 30 00
0708 49 09 78
Fax: 011 18 69 21 "

Vid Datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Glöm inte stödja "Marchen För Tillgänglighet"!

"Katastrof igen - Älvsjö Mässan!"


Börjar med att ännu en gång ur "tillgänglighets synpunkt" säga: - Katastrof Älvsjö Mässan att ännu ett år inte se till att alla större båtramper är möjliga att ta sig upp på utan att gå via trappor, det är 2010 nu, hela Europa bygger "om" men inte ni! Vi hörs igen efter helgen....som vanligt!
Fast det fanns ljuspunkter, läs nedan om Hanterbara Båtar med egen fin ramp, vad annars!
Jag gillar båtar det gör jag så ett besök på den stora årliga båtmässan här i Stockholm/Älvsjö är obligatorisk för mig, det är den! "Båtbranchen" har nu gått ut i media och meddelat att de nu ser en vändning när det gäller båtförsäljningen i Sverige. Ja, att det återigen säljs mer båtar i Sverige är enbart kundernas förtjänst, inte beror det på säljarna inte. Jag skulle kunna skriva spaltmeter idag om dåliga, nonchiga och otrevliga båtsäljare, men jag gör som vanligt när jag är missnöjd, jag tar en i taget! Jag besökte mässan igår i tre skepnader kan man säga, dels som vanliga Peter Olofsson, dels som "samordnare för Jernsaxens Medlemmar/intressesfär samt företrädare och fixare åt en man med alldeles för mycket pengar som av olika skäl inte själv kunde infinna sig på mässan. Så att kalla mig för "kund" är milt sagt.
Nu tänker jag inte gå in enskilt på på de dåliga säljarna, det får jag ta senare!
Roligaste eller sorgligaste säljaren var för ett "muskelbåtmärke" han klappade på båten som det vore en häst och sa: - Köper du den här Kärran och kör ut till Sandhamn en kväll du har du den full med brudar på vägen hem!
-Fan också sa jag, jag är ju Bög, så det vill jag verkligen inte! Han fick ett underbart uttryck i ansiktet och vände sig snabbt bort och låtsades få ett telefonsamtal! Sådant är kul tycker jag!
Visst fanns det sådant som var bra, fast det var inte mycket!
Först hade jag tänkt dra min dåliga standardvits när jag är missnöjd!
-Vet ni varför Jesus inte skulle kunnat födas på Båtmässan i Älvsjö?
-Jo, för där kunde man inte hitta "Tre Vise Män"!
Fast då skulle jag ljuga för "visheten fanns där i form av två mycket trevliga, kunniga och intresserade säljare (Grabbar, dessa ord är inte Gratis, glöm inte det! OBS: Skämtflagga!"
Min Frus handikapp har isolerat henne mycket under åren och jag har med olika medel sett till att hon "kommit ut i världen" nu ser jag för första gången en riktig möjlighet för henne och hennes "medsystrar" att ta sig ut på sjön/havet/skärgården!
Här nedan har även ni den "möjligheten"!
Den här båten och båtföretaget har allt för att platsa på denna blogg, båten är helt klart ett "Oumberligt Ting" alla kategorier, design och funktion i en underbar "symbios"!
Gå in på Hanterbarabåtar och njut en stund och fundera sedan över dina behov!
Vid datorn din Skeppare i Bloggskutan Peter Olofsson!

tisdag 2 mars 2010

"Nya länkar.....!"


Lite nya samt uppdateringar av viktiga länkar och vårdinformation ifrån olika vårdgivare som jag fått mig tillsänt! Skrivs även in i länk kolumnen vänster sida denna blogg, under rubriken:
Intressanta länkar.
Vårdinformation i StorStockholm Barn Barnmedicin men även övriga områden
Medicinsk Länksamling (Ögon, Huvudlänk)
Vårdinformation Västra Götalandsregionen (Startsida)
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

"Samarbete ett måste.....!"


"Hej Jernsaxen! Föreningen Trigger-punkt inbjuder till seminariedag den 22 mars 2010 påUniversitetssjukhuset i Lund. Ämnet för dagen är Whiplashrelateradebesvär, med underrubriken: Rehabilitering och behandling - vad händersedan? Anledningen till att vi har skickat inbjudan till Dig/Er kan vara efterett tips från någon av våra medlemmar, att du har besökt någonseminariedag som vi har anordnat tidigare, eller förslag från någon avvåra föreläsare den här dagen. Du/Ni är varmt välkomna med Er anmälan och vår förhoppning är att Ni ocksåkan hjälpa oss att sprida vår inbjudan till personer Ni tror kan varaintresserade, eller till avdelningar inom sjukvården Ni kan ha kontaktmed, och som ämnet kan beröra. Inbjudan nedan, och som bifogad fil. Med vänliga hälsningarFöreningen Trigger-punkt (då vi får förslag och mailadresser från olika håll ber vi om ursäkt ihändelse av att Ni har fått vår inbjudan mer än en gång) INBJUDANtill föreningen Trigger-Punkts seminariedag måndagen den 22 mars 2010 om: WHIPLASHRELATERADE BESVÄR Rehabilitering och behandling - vad händer sedan? Dagen börjar med registrering kl 08.30-09.00. Därefter följer en dag somfram till ca kl 17.00 är fylld med intressanta föreläsningar och somavslutas med en debatt/frågestund. Följande föreläsare medverkar; MD, öl Leif Anderberg, Neurokirurgiska mottagningen, SkånesUniversitetssjukhus i Lund”Kirurgens roll vid kronisk smärta efter nacktrauma” MD, docent i trafikmedicin, öl i ortopedi Olle Bunketorp, Sahlgrenskauniversitetssjukhuset, Göteborg”Biomekanik vid whiplashvåld - akut bedömning” PhD, MPH, Clinical Associate Professor of Epidemiology Michael D Freeman,Oregon, USA”It's not a neck sprain; the current state of the science of whiplashtrauma and injury” (Föreläsningen är på engelska) MD, specialist i allmänmedicin, anestesi och smärtlindring, öl JohanHambraeus, Smärtkliniken, Umeå”Går smärta att bota? Hur vet man var smärtan sitter?” MD, docent i rehabiliteringsmedicin Malin Lind, SahlgrenskaUniversitetssjukhuset Göteborg”Långvarig smärta vid whiplashvåld” MD, docent/Associate Professor Åke Nyström, University of Nebraska MedicalCenter, Omaha, USA”Visst är det en nackstukning; en diskussion om nomenklatur och varförbehandling av kronisk whiplash är framgångsrik eller ej” MD, smärtläkare Hans Westergren, Skånes Universitetssjukhus i Lund”Nacksmärta efter trauma - Ett koncept för Region Skånes Kompetenscentrum” Ytterligare föreläsare kan tillkomma, v g se www.trigger-punkt.se förkomplett program . I den avslutande debatten/frågestunden kommer även LarsKron, sjukgymnast o specialist i ortopedisk medicin, att medverka. NÄR OCH VARKonferensen äger rum måndagen den 22 mars med registrering kl 08.30-09.00.Platsen är Skånes Universitetssjukhus i Lund, sal Aulan i Centralblocket,ingång genom huvudentrén. KONFERENSAVGIFT, ANMÄLAN OCH BETALNINGKonferensavgiften är 370 kronor för Trigger-Punkts medlemmar, 470 kronorför icke medlemmar samt 770 kronor för professionen. Är Ni fler än fyrafrån samma arbetsplats? Kontakta oss på info@trigger-punkt.se Enskilt medlemskap berättigar till medlemspris för medlem, ejfamiljemedlem. Om även familjemedlem önskar medlemspris krävsfamiljemedlemskap. Din anmälan med namn på samtliga som anmälan avser, mailar Du tillanmalan@trigger-punkt.se samtidigt som Du även betalar inanmälningsavgiften på plusgiro 30 24 24 – 7. Du är anmäld och har en platsi och med att betalning har inkommit. För professionen fakturerasanmälningsavgiften om faktureringsadress anges i anmälan. Inom en veckafår Ni i så fall en faktura via e-post. Anmälan är bindande, men kanöverlämnas till annan person. Antalet platser är begränsade, ”först tillkvarn” gäller. Sista anmälningsdag är den 1 mars 2010. Därefter endast imån av plats. Lunch, förmiddagskaffe med fralla samt fruktpaus på eftermiddagen ingår ipriset. I samband med anmälan vill vi att Du anger om Du vill ha kött,fisk eller vegetariskt till lunch. UPPLYSNINGARFör ytterligare info vänligen vänd Dig till info@trigger-punkt.se med Dinfråga eller med Ditt telefonnummer om Du vill bli uppringd. Varmt välkomna till en intressant dag! (Med reservation för eventuella ändringar) -- Föreningen Trigger-punktwww.trigger-punkt.se"
All information är bra information och samarbete mellan olika Föreningar är ett absolut "måste"! Tråkigt nog så är det ingen "självklarhet" i den ideélla Föreningsbranchen!
Till Jernsaxen@live.se är alla välkomna med information!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

måndag 15 februari 2010

"Tankesmedjan Jernsaxen fortsätter.....!"



Foto: Maria Östlin Bild ifrån: VimmelMammans Blogg!

Säger som vanligt hmmmm.........ibland blir jag lite ivrig och har idéer som inte riktigt håller, känner det idag! Visst skulle det vara mycket praktiskt att slå ihop bägge mina bloggar till en helt underbar blandblogg, precis som VimmelMamman Lotta Greys. Om du inte läst den så gå in och titta där. Jag är en jobbig och ganska kritiskt person så jag var tveksam första gången jag läste den men precis som tusentals andra läsare så har jag fastnat för Lottas blogg.

I korthet så handlar den om hennes liv som småbarns Mamma, Cancerpatient och yrkesarbetande vimmelreporter. Sista året så har hon synts mycket i medierna och har verkligen gett de "cancersjuka" ett ansikte såväl fysiskt som för den svåra psykologiska biten av att bära på en sjukdom med oviss utgång!

Självklart så fick jag en kommentar ifrån Lotta här om dagen!
"Lotta vimmelmamman gray sa...
Hej Peter!
Du är alltid varmt välkommen att skriva i min blogg. Jag tycker du gör ett fantastiskt jobb med din Fru och Jernsaxen. Och din blogg är jättefin!"
Stor kram Lotta Gray!

Det fick mig att tänka till lite, Jernsaxen och Oumberliga Ting ska även i fortsättningen vara två skilda bloggar, med min "humor" så blir trovärdigheten bäst så! (ler) Sedan kommer de självklart "gästblogga" hos varandra då och då!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Angående cancervårda av barn så har Svenska Dagbladet på sin "Brännpunkt" idag en intressant och läsvärd artikel om cancersjukas barns rätt till vård i hemmet! Även på Lotta Greys blogg finns det mycket i ämnet Barncancer som är mycket läsvärt!