fredag 6 november 2009

"Mitt hjärta klappar för Jernsaxen!"


Det finns mycket praktisk problematik i det här med att driva Förening! Ser det tydligt nu när Patient och Smärtföreningen Jernsaxen ligger i sin "linda". Från början hade jag satt en "deadline" att vid ett visst datum så ska allt vara klappat och klart, så blir det dock inte. Allt får ta sin tid och det är även så det måste vara för att planera för de eventuella problem som kan uppkomma i föreningsverksamheten. Det är viktigt på så vis att interna eventuella problem inte äventyrar verksamheten, för så ser det faktiskt ut i många intresseföreningar idag!
Har de sista tre dagarna fått 7 mail ifrågan. Några av länkarna som jag presenterar här på Jernsaxen Bloggen går troligen till Föreningar som man ibland kan ifrågasätta hur de sköter sin verksamhet. Visst skulle jag kunna ta bort dem, men i vissa fall så finns det så mycket allmännyttig information inom olika specifika sjukdomsproblematiska områden så jag har valt att ha dem kvar. Till min hjälp så har jag några "medlemmar" som jag skickat frågan vidare till!
Jernsaxen Bloggen i nuvarande skick ska bara ses som ett diskussionsforum med en massa informativa länkar på. Bra eller dåligt? Du får sålla själv. Kommentera gärna och skriv också om du tycker något är av tveksam karaktär!
Själva grundföreningen Jernsaxen består i skrivandets stund av cirka 500 registrerade medlemmar. Styrelseförslag finns. Arrangerandet av resor har jag just fått kontakt med en kvinna som är insatt i branchen att intressera sig för, hon ställer upp helt ideellt. Byggnationsplaneran för ett mindre småhusområde i Mälardalen för handikappade ligger i projektform, princip klart på ritbordet! Som sagt Rom byggdes inte på en dag!
Ordförande för Patient och Smärtföreningen Jernsaxen!
Peter Olofsson!
PS: Är du själv intresserad på något sett av verksamheten så är du välkommen med ett mail till jernsaxen@live.se Där kan du vara helt anonym jag lämnar inte ut några som helst uppgifter till någon. Du kan också kommentera anonymt här på bloggen, bara klicka i rutan "anonym".
Det är "högt till tak" i Jernsaxen utåt är vi "hårda" och inåt tillsammans är vi "mjuka"!

"Patient och Smärtförening Jernsaxen informerar!"


Ja, det har blivit mycket nu angående "Svininfluensan" både i media och här i bloggvärlden!
Dagens Nyheter har idag ytterligare artiklar i ämnet, utdrag nedan, Länk via/till Dagens Nyheter, Klicka här!
Små barn ska vaccineras! Allt talar för att även små barn under tre år ska vaccineras mot svininfluensan. Ny information om biverkningarna för åldersgruppen gör att Läkemedelsverket inom kort ska ompröva de nuvarande rekommendationerna
Vid datorn Peter Olofsson!

torsdag 5 november 2009

"Lite om andra vaccinationer till barn"


Oavsett vad man tycker om rapporteringen ifrån medias sida när det gäller "svininfluensan" så tycker jag det börjar bli lite för mycket nu, vissa tidningars löpsedlar igår, är inte bra! Självklart så skrivs löpsedlarna för att locka köpare, men uppriktigt sagt nu tycker jag det är för mycket!
Såg flera barn se och läsa på löpsedlar hur "svininfluensan" skördar offer, hoppas verkligen barnen har någonstans att ta vägen med sina funderingar!
Svenska dagbladet har idag en artikel och lite länkar angående vaccination av barn samt även om den snabbvaccinering som nu påbörjats i en skola efter det att en 8-årig flicka avlidit, bärare av "svininfluensa viruset" visserligen, men det är ännu inte konstaterat som dödsorsak!
Jernsaxen kompletterar med en annan länk om allmän vaccination av barn, klicka på vaccination!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

onsdag 4 november 2009

"Jernsaxen rapporterar!"


Jernsaxen ligger lite efter i rapporteringen, på Allt om Barn
läser du om den forsatta rapporteringen hur det går för de Mammor som anmält Försäkringskassan för disskriminering när de nekades sjukpenning under sin graviditet!
Utdrag ur artikeln nedan, mer om "Foglossning och dess problematik" hittar du i tidigare inlägg på Jernsaxen Bloggen!
"Gravida - Försäkringskassan 4-0
DO stämmer Försäkringskassan i 18 fall där gravida kvinnor nekats sjukpenning för gravidbesvär. Idag kom domen i fyra av fallen - kvinnorna vann mot kassan.
– Fantastiskt, säger Magnus Jacobson på DO. "
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Bilden ovan kommer ifrån Min Bebis där hittar du mer om Foglossning, om bra och dåliga rörelser exempelvis!

"Så här får det verkligen inte gå till!"


Hej! Vill börja med att tala om att nu är mailboxen till jernsaxen@live.se öppen igen och jag fortsätter även här på Jernsaxen bloggen med nya inlägg rörande allt mellan "Himmel och Jord" i den förunderliga "sjukvårdssvängen"!
Ledfonden som dagen inlägg handlar om uppmärksammas idag i Dagens Nyheter efter en insamlingskampanj som grundar sig på lite "tvivelaktigt åtkomna register".
Vill bara poängtera att alla adresser och mailadresser som finns inom Jernsaxens ramar aldrig kommer att användas för någon som helst form av insamlings ändamål
Jag har själv inte varit i kontakt med Ledfonden och har inte heller presenterat dem här på Jernsaxenbloggen, men det jag känner till om dem och deras arbeta har jag bara gott att säga, tråkigt att de nu kommer i "rampljuset" av fel orsaker. Läs nu artikeln i sin helhet i DN

"Tiggarbrev till ledsjuka upprör!
En kvarts miljon svenskar med ledsjukdomar har fått ett ”tiggarbrev” där Ledfonden ber om pengar. Adresserna till patienterna har hämtats ur sekretesskyddade kvalitetsregister eller sjukjournaler. Flera av mottagarna har nu anmält avsändarna till Datainspektionen."
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

torsdag 22 oktober 2009

"Liten paus och lite länkar!"




Ja, som sagt är lite "trött" nu på många fronter. Kommer inte svara på mail jernsaxen@live.se på ett tag nu, har blivit ganska mycket sista tiden av den varan. Räknar med att återkomma senare då den här sidan ska "omvandlas" till en Förenings Hemsida. Just nu så måste jag lägga all "kraft" på att se till att min Fru får all den specialist hjälp hon enligt lag är berättigad till.
Semester blir det inte heller för min del då jag "står till arbetsmarknadens förfogande" som det så vackert heter! Vid något "akut" så kan du vända dig till http://www.dhr.se/ eller till http://www.nhr.se/ hälsa ifrån Peter Olofsson på Jernsaxen.
Ha en fortsatt fin höst!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Sedan vill jag åter igen göra reklam för Svenska Smärtföreningens tidning "Leva med smärta"
(Klicka på texten) Vill samtidigt poängtera att Jernsaxen inte har något med tidningen att göra. Säger det för att klargöra detta då många har frågat och jag inte på något sett vill ta åt mig äran för denna "fantastiska tidskrift"! Då "smärtproblematik" i alla dess uttrycksformer är Jernsaxens huvudsyfte så råder det inga som helst konkurens förhållanden mellan andra föreningar/organisationer i från min sida, viktigt, vill verkligen betona detta!

måndag 19 oktober 2009

"Det här med att köa..........Del II"


Hoppas du läste inlägget under detta, Aftonbladet har en artikel idag om Annette!
Klicka Här!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Bild lånad ifrån Diagnoshjärntumör Bloggen med benäget tillstånd!

lördag 17 oktober 2009

"När du är sjuk behöver du inte en kölapp utan.........!"


I dagens inlägg här på Jernsaxen så vill jag presentera en blogg med namnet Diagnoshjärntumör, klicka på ordet så är du där!
En mycket fin och informativ blogg om hur livet kan vara med just Diagnos Hjärntumor!
Annette berättar ärligt och öppet om sit liv! Förutom det så tar hon upp en annan viktig fråga som berör Smärt och Patientföreningen Jernsaxens arbete också, det här med vårdköer och väntetider. I sitt senaste inlägg så har även Anette en vädjan till Er läsare.............!
Som sagt gå in på Diagnoshjärntumör och läs hennes blogg!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: När jag pratade med Anette om att göra detta inlägg så fick jag tillstånd att använda vilken bild jag ville ifrån hennes blogg. Bilden kändes lite mer "medicinsk" och inte så privat, dessutom har den vissa inslag av humor och det behövs verkligen på en sådan här blogg där de "tunga frågorna" inom sjukdom, vård, omsorg mm berörs. Hennes riktigt fina och privata bilder finner du som sagt på hennes blogg!

tisdag 13 oktober 2009

"Jernsaxen informerar........................"


Tidskriften Doktorn utkom med sitt första nummer hösten 2002 och har sedan dess blivit en av Sveriges största hälso- & medicintidskrift. Doktorn innehåller nyheter, information, forskning, tips med mera inom området hälsa och medicin. Innehållet har en vetenskaplig grund men ska ändå vara lättläst och inspirerande. Doktorn delas ut gratis på cirka 500 vårdmottagningar och sjukhus över landet. Det finns även möjlighet att prenumerera på en utökad version av Doktorn som kallas Doktorn+. Se
Länk Här eller i länkarkivet till höger!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson

Artikel idag i Dagens Nyheter: ”Äldre kvinnor med cancer ska inte behöva dö i onödan”


”Äldre kvinnor med cancer ska inte behöva dö i onödan”
Publicerat i dag. 00:50 Dela av artikel nedan:
"Cancerfonden och specialister på bröstcancer kräver: Äldre kvinnor som drabbas av bröstcancer måste få samma rätt till vård som yngre patienter. Bröstcancervården präglas i dag av en anmärkningsvärd åldersdiskriminering. Socialstyrelsen rekommenderar att alla kvinnor mellan 40 och 74 år regelbundet kallas till mammografi. Men flera landsting – bland annat Stockholms – struntar i rekommendationen och sätter stopp för undersökningarna betydligt tidigare. De senaste decennierna har dödligheten i bröstcancer sjunkit i alla åldersgrupper upp till 70. För kvinnor över 80 har dödligheten där­emot ökat. Detta är oacceptabelt, det är fullt möjligt att förbättra diagnostiken, behandlingen och överlevnaden. Det handlar om politisk vilja, skriver artikelförfattarna. "
Läs artikeln i sin helhet på DN Bilden kommer ifrån en kampanj som cancerfonden hade alltså har de upphovsrätten till bilden som du hittar på Cancerfonden
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

måndag 12 oktober 2009

"Nu höll det på att hända igen.................!"


Har sagt det förut men säger det igen! Detta får absolut inte hända, ändå gör det det gång efter annan! Den här gången på Astrid Lindgrens Barnsjukhus se artikel i DN om felmedicineringen som upptäcktes i tid av föräldrarna till ett litet barn!
Mycket finns att göra för att "råda bot" på den allvarliga problematiken. Det har redan gjorts mycket på förpackningsstadiet av mediciner/substanser bl a, men mer rutiner och andra former kring medicinering för barn och självklart även för andra patientgrupper behövs ta fram!
Vid Datorn som vanligt Peter Olofsson!

torsdag 8 oktober 2009

"I morgon kommer vaccinet!"


Ja i morgon kommer vaccinet enligt en artikel i Svenska Dagbladet , läs vad det innebär!
Kort idag, vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

onsdag 7 oktober 2009

Jernsaxen läser idag Dagens Nyheter!


Alltid finns det något att läsa. Dagens Nyheter skriver idag om de fortsatta turerna i fallet med den Lilla Flickan som avled till följd av förstora doser smärtstillande. Klicka på länken, Dagens Nyheter har också ett artikelsammlingfält i frågan!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

måndag 5 oktober 2009

"Jernsaxen säger: Vad var det vi sa!"


Nej, det är verkligen ingen bedrift att få "rätt", men det är obehagligt när man ifrån olika organisationers sida påpekar problematiken, men i stort sett bara nonchalerar frågan i "maktens korridorer"! Nedan del av artikel:
"Sjukvården har påverkats kraftigt av att en läkare på Astrid Lindgrens barnsjukhus anklagats för att ha gett en dödande överdos till ett barn. På sjukhus runt om i landet ges mindre smärtlindring till döende och vårdpersonal varnar för att patienter får lida i onödan."
Redan när Läkaren häktades så varnade Jernsaxen för konsekvenserna, nu har även vårdpersonalen börjat bli oroade över den minskade mängden "smärtlindring" inom vården i livets slutskede. Det som måste till nu är nya och klarare regler och även om det behövs lagändringar så måste det gå fort.
Läs artikel i Dagens Nyheter i sin helhet!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

lördag 3 oktober 2009

"Fick ett mail"! (Angående min Rosa hatt i inlägget längre ner på sidan)


Fick ett kul mail igår ifrån Ulla-Karin Erlander som tyckte jag skulle uppmärksamma alla Rosa prylar som nu säljs till föremån för "Rosa Bandet" kampanjen! Hon gillade inlägget med de "Rosa Hattarna"! Tack för det!
Det har knappast undgått någon att oktober är en rosa månad . Många är också de företag som hakat på kampanjen. Här är några av alla produkter för hemmet som Ulla-Karin skickade med på bild. Dessa saker säljs under oktober, till förmån för bröstcancerforskningen, vilket gör att du kan förena nytta med en god sak. Har du köpt Rosa bandet eller någon rosa specialprodukt ?
Man kan tycka vad man vill om denna kampanj, men när jag kollar upp den Rosa Hushållmaskinen ifrån Kitchen Aid så har en del handlare valt att skänka hela 1000:- kronor till Rosa Bandet, för varje såld enhet. Rejält med pengar det!
Innan jag publicerar något här så vill jag att de upphovsrättliga sakerna är i sin ordning, bilderna ovan kommer ifrån:
Vileda lanserar både disktrasor och en rosa diskmopp, Liljeholmens säljer ljus till förmån för Rosa Bandet, Colorama har släppt en serie penslar i rosa. Kitchen Aid skänker istället pengar för varje såld rosa produkt från deras sortiment och det erbjudandet gäller alltifrån bakmaskiner till saxar (även en del butiker har special erbjudande på deras produktsortiment). Vill du handla andra produkter men ändå skänka pengar till Rosa bandet,så det finns ett särskilt Master Card, som gör att du automatiskt skänker 2% av allt du handlar till detta välgörande ändamål.