söndag 10 maj 2009

Jernsaxen säger! Denna fråga berör inte bara de i livets slutskede, de berör även de som ska fortsätta att leva!


Debatten har blivit lite felaktig just nu, läs artikel, http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2866611.svd smärtsjukvården är minst lika eftersatt antingen det gäller behandlingen av människor i livets slutskeénde eller människor som kämpar på för att överleva utan "dödlig" diagnos. Artikelutdrag nedan:
"Göran Hägglund är väl medveten om situationen.
– Det här har varit känt sedan 80-talet, säger han.
Trots att flera utredningar påpekat bristerna och försökt lyfta fram frågan har inte mycket hänt. Enligt Hägglund beror detta främst på områdets låga status.
– Detta tillhör de mest oglamorösa delarna av svensk sjukvård. Här handlar det inte om nya tekniska landvinningar eller nya livräddande behandlingar utan om ett skapa ett värdigt slut. Det har inte ansetts som det mest spännande området att forska kring.
Han är beredd att göra vad han kan för att ändra på saken och talar om en underutvecklad specialitet vars status måste höjas."
Som sagt artikel i sin helhet på:
Peter Olofsson önskar forstatt trevlig helg!
PS: Dikten ovan är skriven i en av hissarna i S:t Görans sjukhus, dessa "konstverk" har gett oss många leénden när vi hälsat på "Lilla Frun" under otaliga år inneliggandes för "smärtlindring"!
Klicka på bilden för förstoring!

fredag 8 maj 2009

Jernsaxen önskar trevlig helg!

Det blir ett kort inlägg idag! Vill i all enkelhet bara önska en trevlig helg till de som läser Jernsaxenbloggen. Mitt mål är att omstrukturera denna blogg och även ändra layout.
(Tids nog så blir det även en egen hemsida)
Fler underrubriker ska det också finnas, men det är svårt att hinna med allt!
Som sagt ha det bra så länge mvh från Peter Olofsson!
PS: Ska jag verkligen lägga in en länk till Svenska Dagbladet om ett tragiskt Läkarslarv - självklart Jernsaxen blundar inte för sanningen!http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2856253.svd

torsdag 7 maj 2009

Smärtföreningen Jernsaxen säger - Ordna nu!


Har sagt det förut och säger det igen Smärtföreningen Jernsaxen är ingen "gulligull" förening som tillkommit för att behaga varken politiker i myndighetspersoner! Jernsaxen är på patientens och den "Lilla Människans sida". Tydligare än så går det inte att säga: - Ordna nu!
Det Svenska Dagbladet tar upp idag är ingen nyhet och pga av nedskärningar och felaktiga omstruktureringar inom vård och omsorg lär det knappas bli bätttre om inget görs nu, omedelbart!
Gå in på http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2848975.svd och läs artikeln i sin helhet och det finns också möjlighet att disskutera ämnet där!
Bostadsort avgör vård vid livets slut, artikel namn.
Publicerad: 7 maj 2009, 00.15
Bara en minoritet av de svenska cancerpatienterna och ett fåtal av hjärt-lung- patienterna får tillgång till lindrande specialistvård när livet går mot sitt slut. Bostadsorten avgör vilken vård du får som döende, visar ny kartläggning.
Data från ett 40-tal länder visar att döende i många länder fort- farande inte får tillgång till den smärtlindring de behöver. Så även i Sverige. Huvudproblemet här är att kunskapen om vårdbehoven i livets slutskede inte är tillräckligt spridd.
–Flertalet svenskar dör på akutsjukhusen eller på kommunala vårdhem där alltför få har utbildning i palliativ vård. Behoven hos en obotligt sjuk cancerpatient ryms inte inom den högteknologiska vården, säger Carl Johan Fürst, överläkare och ordförande i Svenska palliativregistret, ett nytt kvalitetsregister där hittills omkring 20 procent av alla svenska dödsfall finns registrerade.
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Egen bild och delar av text ifrån Svenska Dagbladets journalist Anna-Lena Haverdahl.

Smärtföreningen Jernsaxen säger:


Bra Drottning Silvia att du lägger din röst till debatten och "tycker till"! Igår var jag verkligen nära att sätta mig direkt vid datorn för att skriva några rader då jag sett ett "granskningsprogram" om äldrevården i Sverige. Hejdade mig lite för det är lätt att "skena iväg" allt i vård och omsorgsväg hänger ihop och det blir ibland svårt att särskilja de olika problemen.
Smärtföreningen Jernsaxen är som tidigare sagts i huvudsak en Smärt och patientförening men sjävfallet så måste närliggande områden också beröras. Återkommer med ett inlägg om åldringsvård och smärtlindring.
Idag vill jag belysa en artikel i Svenksa Dagbladet där Drottning Silvia ger en intervju i ämnet palliativ vård (vård i livets slutskede).
”Inte bara kroppen behöver vård” heter artikeln:
Publicerad: 7 maj 2009, 00.15
För tre år sedan avled drottningens bror i cancer. Engagemanget för broderns vård fick henne att inse betydelsen av lindrande vård i livets slutskede. Idag är drottning Silvia huvudtalare på världskongressen om palliativ medicin i Wien. I en intervju med SvD berättar hon om broderns sista tid i livet. Artikeln i sin helhet läser du på:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2848973.svd
Ett litet artikelutdrag vill jag lägga in nedan och påsåvis belysa smärtlindringsfrågan/problematiken:
"Hon är medveten om att den palliativa vård som finns tillgänglig idag inte räcker för alla. Däremot kände hon inte till att smärtlindring i livets slutskede inte är en självklarhet på landets alla sjukhus. Hon har förståelse för att detta kan skapa rädsla och ångest och till och med krav på dödshjälp.
–Jag har förståelse för att det är många som känner så. Jag kan själv känna rädsla för döden och att drabbas av svår sjukdom. Samtidigt känner jag tillit till regeringen och våra politiker, att de ska lösa dessa problem, säger hon.
Drottningen säger att hon är beredd att göra vad hon kan för att stödja forskningen om den palliativa vården. Hon skulle gärna se att varje större sjukhus hade en avdelning för palliativ vård."
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS:Bilden är tagen av Ewa Maria Rundqvist och kommer ifrån boken "Silvia"!
Artikelutdrag ovan skrivna av Anna-Lena Haverdahl Svenska Dagbladet!

måndag 4 maj 2009

Ordförande lite dyster idag!


Ja, uppriktigt sagt, jag är lite dyster idag. Det går lite "tungt" på "smärtfronten" idag, fler mail i ämnet talar sitt tydliga språk, men var så säker Jernsaxen är på gång och ger sig inte.
Har du ännu inte varit inne på www.lakartidningen.se så gå in där och leta själv artiklar som intresserar dig, en av dem som berör smärta visar jag nedan:
KLINIK OCH VETENSKAP Sammanfattning och slutsatser.
Behandling av långvarig smärta – en systematisk litteraturöversikt
Dag Lundberg, professor emeritus, anestesikliniken, Universitetssjukhuset i LundSusanna Axelsson, odont dr, SBU, Stockholm axelsson@sbu.sebåda för SBUs projektgrupp
SAMMANFATTAT
Artikeln är en förkortad, något omarbetad version av SBUs sammanfattning och slutsatser om behandling av långvarig smärta.
Förekomsten av måttlig till svår långvarig smärta i befolkningen är vid ett givet tillfälle cirka 20 procent, och en betydande del av de drabbade har svårigheter att leva med sin smärta.
De samhällsekonomiska kostnaderna för långvarig smärta i Sverige beräknas till cirka 87,5 miljarder kronor (år 2003). Av dessa var 7,5 miljarder direkta, vårdrelaterade kostnader och 80 miljarder indirekta kostnader, som avspeglar produktionsbortfall till följd av sjukdomsrelaterad arbetsfrånvaro.
Många av de läkemedel som idag används för behandling av långvarig smärta är registrerade för andra indikationer. Endast ett fåtal preparatgrupper har utvecklats i syfte att specifikt behandla långvarig smärta.
Psykologiska faktorer påverkar upplevelser och beteenden vid långvarig smärta.
Långvarig smärta ska inte betraktas som enbart ett biomedicinskt fenomen men heller inte enbart som resultatet av psykologiska svårigheter eller tillstånd.
Den »biopsykosociala« modellen försöker integrera den komplexa helheten och anlägga ett multifaktoriellt betraktelsesätt på långvarig smärta.
(Läs rapporten på http://www.sbu.se/
Delar av artikeln ovan kommer ifrån http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=3626
Klicka på länken för att läsa fullständig artikel!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

fredag 24 april 2009

Ofrivillig bloggpaus!


Ja, nu är det "ofrivillig bloggpaus" som gäller! Telia håller på att dra in "fiber" här i kåkarna och det verkar ta lite längre tid en beräknat. Ställer till en hel del små förtretliga saker som att jag fick sitta och skriva betalorder på några räkningar igår och skicka in via bankgirot, man vänjer sig snabbt vid att allt ska gå fort. Både på ont och gott vill jag säga!Brukar ju alltid försöka skicka personliga "Trevlig Helg Hälsningar" till mina bloggvänner!För göra det på detta "kollektiva"sett istället!Lite opersonligt, men lika hjärtligt, det vill jag lova! Så nu alla som läser detta så vill jag önska en skön Fredag och en trevlig Helg från mig på Jernsaxen Bloggen Peter Olofsson!
PS: Det går bra att skriva till jernsaxen@live.se om det är något som du undrar över!

torsdag 23 april 2009

Länktips till debatten om rätten att få betald sjukvård utomlands.


Sjuka ska få vård oavsett plånbokens storlek, skriver Gunnar Hökmark idag som slutreplik, delar av "artikel nedan" samt länk till den kompletta slutrepliken. Införd i Svenska Dagbladet!
SLUTREPLIK TILL YLVA JOHANSSON Europeiskt vårdval bra för patienter:"En bra sjukvård är en kärna för välfärden. Det ligger i den svenska sjukvårdens grundläggande utgångspunkter att alla ska få vård. Det innebär att kostnaderna inte ökar bara för att ersättningen följer patienten. Det är en missuppfattning som präglar Ylva Johanssons replik (18/4) till vår artikel om vård över gränserna. Hennes inställning är där-emot inte förvånande.
Under lång tid motarbetade socialdemokraterna införandet av en vårdgaranti, liksom man motarbetade det fria vårdvalet. Nu motarbetar man ett euro- peiskt patientdirektiv som ger patienter rätt och möjlighet att söka sjukvård i andra länder för vård som de inte kan få hemma med motiveringen att männi-skor därmed kan få vård utanför landstingens kontroll och prio- riteringar.
Det är ett skäl till varför socialistgruppen i Europaparlamentet motarbetar detta förslag och de socialdemokratiska europaparlamentarikerna på alla sätt agerar emot, i Sverige genom att skriva artiklar emot förslaget och i parlamentet genom att inte vilja rösta för möjligheten att få vård i annat land när den inte finns att få hemma."
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2782639.svd
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Jernsaxenbloggen är inte bara till för att stimulera ett sinne, det finns ju flera att ta hand om, så skicka gärna in länktips om konst och foto som kan ge vardagen en "skönhetsupplevelse".
Bilden ovan tog jag på S.t Göranssjukhus förra våren

onsdag 22 april 2009

Värt att fundera kring tycker Jernsaxen!


Tittar inte själv direkt på Sjukhusprogram, jag får så det räcker ändå, men visst är det värt att ta upp denna fråga till diskussion? Delar av artikel ifrån Svenska Dagbladets nätupplaga, länk nedan!
"Sjukhus-tv får kritik
Publicerad: 21 april 2009, 11.02. Senast ändrad: 21 april 2009, 11.04
I tv-serier om akutsjukvård är patienterna de stora förlorarna. Det menar forskare som nu kräver att sjukvården utreder vilka effekter tv-teamens närvaro har på vården och patienterna. Men biträdande sjukhusdirektören på Akademiska sjukhuset i Uppsala tar kritiken med ro: - Hade patienterna varit kränkta hade vi hört det, säger han."
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2771589.svd
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

Jernsaxen på gång igen!


Förre chefsjuristen: ”Hårresande exempel på bristfälliga beslut”
Blekinge 2009-03-21 Uppdaterad 2009-03-20
Försäkringskassans förre chefsjurist Erik Ward i Hörvik har bytt sida.Nu hjälper han de sjuka med att överklaga. Och han är mycket kritisk mot försäkringskassan.– Kassan har stora brister i rättsäkerhet, säger han. Läs artikeln i sin helhet på:
Vid datorn som vanlig Peter Olofsson!

söndag 5 april 2009

Lågavlönade får sämre vård


Lågavlönade får sämre vård, artilel i Svenks Dagbladet!
Publicerad: 27 mars 2009, 07.04. Senast ändrad: 27 mars 2009, 07.38
Lågutbildade och låginkomsttagare får sämre vård och behandling. Det konstaterar Sveriges kommuner och landsting (SKL) efter att ha granskat vårdens villkor i Sverige.
I praktiken betyder det att lågutbildade personer med lungsjukdomen kol ofta får omodern behandling medan de med högre utbildning får nyare mediciner. Det samma gäller i äldrevården.
I cancervården finns stora skillnader i överlevnad mellan hög- och lågavlönade kvinnor.
- Det är inte acceptabelt och jag vill säga att efter 1968 och alla diskussioner om jämlikhet vi har haft i Sverige borde inte detta vara möjligt, säger Anders Andersson, som sitter i SKL:s styrelse, till Sveriges Radios Ekoredaktion.
Enligt SKL måste vårdpersonalen börja diskutera och analysera resultatet och göra andra prioriteringar.
SKL presenterar på fredagen sin kunskapsöversikt Vård på (o)lika villkor - om sociala skillnader i svensk hälso- och sjukvård.
Stockholm TT
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Eftersom det här är en blogg om en "förfrågan om det behövs en ny Smärtförening" så finns mina tankar och funderingar även på bloggen www.oumberligating.blogspot.com
Ha en fin dag!
PS: Bild ovan, egen produktion taget igår under en filosofiskt morgonvarndring på Gålö 2 mil utanför Stockholm.

tisdag 31 mars 2009


En bild som ingår i ett projekt startat av http://www.camillasfoto.blogspot.com/ visas också på http://www.oumberligating.blogspot.com/
Nytt höghus i de centrala delarna av Stockholm.
Vid datorn Peter Olofsson.
PS: Klicka på bilden för förstoring! Har hittat en aktuell artikel om byggnaden i fråga, klicka längst ned för att få artikeln i sin helhet!
"Det nya hotell och kongresskomplexet Stockholm Waterfront växer fram vid Klara sjö. Enligt länsstyrelsen balanserar Stockholms stad här på gränsen till "påtaglig skada på riksintresset".
Höga hus hotar riksintresse
Publicerad: 26 mars 2009, 11.01. Senast ändrad: 26 mars 2009, 12.49
Köpenhamn har nyligen satt stopp för höghus i stadskärnan. I Stockholm går utvecklingen åt andra hållet: politiker efterlyser ­skyskrapor och arkitekter ritar 30-våningshus. Nu kräver länsstyrelsen att Stockholms stad förklarar hur innerstadens låga silhuett ska värnas framöver."
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2648299.svd

tisdag 17 mars 2009


Det blir ett kort inlägg det här, vill bara tala om att arbetet pågår med att bilda Smärtföreningen Jernsaxen, det går inte riktigt i den takt jag hoppades på från början, men var sak måste få ta sin tid bl a så är många av de inblandade i verksamheten själv i mycket dåligt fysisk skick. Fortsätter med att knyta kontakter på alla fronter gör jag samt "lobbar" så klart för namnet Jernsaxen som nu finns med i många "söksammanhang" på nätet. Fortsätt att skriva hit på mail jernsaxen@live.se
Ha det så bra så länge och på återseénde säger Peter Olofsson!
PS: Bilden kommer från en "amerikansk smärtsida" länk nedan:
http://research.unc.edu/endeavors/spr2005/pain.php

tisdag 10 mars 2009

Vågar läkare ge den smärtlindring som behövs i framtiden? Inlägg som jag även gjort i min andra blogg www.oumberligating.blogspot.com


Kanske en konstig rubrik, men frågan aktualiseras i och med den pågående debatten om barnläkaren på Astrid Lindgrens barnsjukhus som häktades, men nu är släppt. Misstankarna kvarstår dock i fallet som ställer frågor om dödshjälp och barmhärtighet på sin spets.
Har ju inte gjort någon hemlighet av att denna blogg, Oumberliga startades upp för att vara en liten "draghjälp" för min andra blogg, den om fysisk smärta http://www.jernsaxen.blogspot.com/
Du kanske undrar hur det berör den pågående "dödshjälps debatten" det här med smärtlindringsfrågan för sk smärtpatienter som exempelvis min Fru. Enkelt, har tidigare berättat att min Fru har en felbehandlad, troligtvis hormonellt betingad, fogglossnings/bäckenuppluckringsproblematik som i sig nog numera får anses vara "utläkt", opererad ett flertal gånger. Min fru är numera sk "smärtpatient" och även där anser jag att hon behandlas väl när väl rätt instans blivit inkopplad, i hennes fall en smärtklinik här i Stockholm.
Det här med att ge kraftig smärtlindring i form av stora doser morfin har i hennes fall varit och är nödvändigt cirka 3-4 gånger årligen (trots nervblockad i ryggen) men vid dessa alltid med ambulans till akutsjukhus kraftiga "smärtanfall" så har faktiskt läkare vägrat att ge den behövliga dosen Morfin, anfallen och kramperna hävs då inte utan blir värre. Bokstavligen så har det hänt 4 gånger nu att en annan läkare "tagit över" sist med orden: - Va i helvete, om inte du ger dosen så gör jag det!" till sin kollega. Alltid har jag blivit upplyst om risken att andningsverksamheten kan avta eller sluta pga av de kraftiga doserna kramplösande/muskelavslappnande och smärtstillande.
Det har inte funnits några alternativ och det är där min fråga och oro för framtiden kommer, vad händer om det blir en "fällande dom"? Kommer min Fru och de hundratal övriga smärtpatienter som jag nu kommit att företräda via Smärtföreningen Jernsaxen att kunna få den akuta smärtbehandling som de ibland behöver, när det förefaller en risk att patienten dör? Självklart så är jag redan nu övertygad att det finns många läkare som känner oro och obehag inför vissa behandlingar och att ge de doser som många gånger behövs.
Smärtföreningen Jernsaxens huvudfråga är just rätten till behövlig smärtlindring för alla typer av patienter oavsett diagnos. Jag anser personligen från 15 års erfarenhet både från vårdperspektiv och från personliga erfarenheter att det idag inte är något problem att det ges för mycket smärtlindring utan alldeles för lite av den varan. Under två års tid hade jag själv neuroborrelia som gav kraftiga kramper,sveda och smärta i benen och armarna. Vid det 5:e läkar besöket så fanns det en modig Läkare som såg till att jag fick den smärtlindring jag behövde, de 4 andra sa samtliga att det inte vågade ge mig det som egentligen behövdes pga ansvarsfrågan om jag blev missbrukare på kuppen. De har nu gått nästan 2 år sedan jag var sjuk, har inga missbruksproblem, ja jag tog en Alvedon igår för att jag bloggar, söker arbete och bedriver för mycket patientföreningsverksamhet vid datorn så jag har blivit stel i nacken!
Lite morgonfunderingar från Peter Olofsson!
PS: Artiklar, debatt mm hittar du under följande länk på Svenska Dagbladets nätsida!
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2571613.svd
På bilden "Lilla Frun" och "Lilla Dottern" en gång när allt fungerade. Mottagandet på akuten, eget rum på sjukhuset och sedan fint rehabhem i någon månad. Det som inte fungerade var smärtlindringen i ambulansen, för "lustgasslangen var monterad under ett bårfäste så den hade kommit i kläm och aldrig fungerat och ambulansen var så gammal att den redan börjat rosta! Intressant men det är en helt annan historia och mycket, mycket längre(ler)!

tisdag 3 mars 2009

Kort om Jernsaxen!

Jernsaxen är en blogg om en allmän förfrågan om det behövs en ny smärtförening i Sverige. Den här bloggen har nu varit igång i några månader, så svaret är lätt. Självklart så behövs det en ny Smärtförening med/ur patientperspektiv. Smärtföreningar finns redan för vårdpersonal och liknande. Det finns en mailadress ansluten till denna blogg jernsaxen@live.se där går det bra att få mer personlig information.
Det är ett "tufft" jobb att driva föreningsverksamhet, det vet alla som någon gång varit inblandad i någon form av föreningsliv, så milt sagt så jobbar jag nu för fullt med att få in namnet Jernsaxen i olika smärtfrågor. Det bedrivs Smärtföreningsverksamhet i fler former i Sverige, bl a i företagsform, det är säkert bra men Jernsaxen är en sk ideéll förening, utan medlems avgift är det tänkt.
De med svår smärtproblematik är redan en hårt ekonomisk ansatt grupp så jag arbetar också med att få sponsorer till verksamheten. Oturligt nog så har jag mycket pga egen sjukdom (neuroborrelia nu helt friskförklarad) blivit arbetslös och det har påverkat arbetet med Jernsaxen, man kanske skulle kunna tro att det fanns mer tid över till föreningsverksamhet då, men det är tvärtom, att vara arbetssökande idag är mer än ett heltidsarbete, det har många mail hit verkligen vittnat om. Är man dessutom smärtpatient så blir livet inte lättare. Har tidigare sagt att vi drar igång för fullt under våren men det blir snarare under sensommaren/hösten, kanske låter lite tröstlöst men det tar den tid det tar. Stort tack till alla som hört av sig och vill medverka på olika sett, kontaktar er personligen via telefon och mail lite senare.
Jag har utöver den här bloggen en blogg till som heter www.oumberligating.blogspot.com och den har retat upp lite personer i Jernsaxens omgivningen, störs du av den så är det bara att beklaga. Säger det igen som jag skrivit många gånger förr Jernsaxen är ingen "gulligull" förening därav namnet, självklart så tar vi hand om varandra inom föreningen med all männsklig värme som går att uppbringa men utåt så är det med en "Jernnäve"!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Den andra bloggen är en sk "dragblogg" för Jernsaxen och har lockat över mycket läsare hit och på såvis uppmärksammat smärtproblematiken!

Inlägg publicerat av mig på www.oumberligating.blogspot.com


Vill inte vara oförskämd, men jag tror att en del redan slutar läsa här, för visst känns det här inlägget lite trist redan innan det börjat, men och det är ett stort men, det här berör oss alla och det är bara en tidsfaktor innan något allvarligare inom området inträffar.
Hur och varför berör det här mig? Personligen som är gift med en människa som har mycket låg motståndskraft mot infektionssjukdomar är detta mycket viktigt. Rätten till rätt medicin och det kan jag tala om att det är ingen självklarhet Det här inlägget skulle bli hur långt som helst om jag beskrev alla turer runt det nationella inköpen och beredskapsplanerna, men att bara luta sig bakåt och tro att "det där fixar de som kan" kommer "sitta kvar på perrongen när tåget passerat" (såg ni vilken fin liknelse det blev, undrar vad Jack Nickolsons rollfigur tyckt om den, se inlägget nedan?).
Jag har både berättat här och på min blogg om fysisksmärta http://www.jernsaxen.blogspot.com/ om att jag varit svårt sjuk i fästingöverförd neuroborrelia i två år. Hade aldrig blivit så sjuk om det fanns en fungerande nationell plan för behandling. Jag är nu helt återställd men tiden går och de som nu kommer att drabbas av borrelia när säsongen snart drar igång, kommer behandlas lite godtyckligt, helt beroende på var de bor i landet och vilken läkare de träffar. Undrar du något över behandling av borrelia och efterverkningar så kan vi ta det via mail, skriv till jernsaxen@live.se
Inger Atterstam, journalist på Svenska Dagbladet har skrivit en mycket bra artikel som publicerats idag i Svd.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2542377.svd
Bilderna kommer ifrån mitt eget medicinlager, familjen Olofsson lägger sig inte ner och dör i första taget inte och det kommer inte heller de som är medlemmar i Jernsaxen att göra heller, tillsammans är vi starka, låter som en klyscha, men det är ett faktum!
"Tamiflu biter inte på influensa!
Publicerad: 3 mars 2009, 01.00. Senast ändrad: 3 mars 2009, 06.43 Artikelförfattare Inger Atterstam
På ett år har det ledande läkemedlet mot influensa, Tamiflu, blivit verkningslöst mot det vanligaste influensaviruset. Nya analyser visar att dessa virus som utvecklat resistens snabbt sprids över världen. Experter varnar för en global hälsokatastrof och kräver att skyddet mot en världsepidemi måste förstärkas.
De första tecknen kom redan förra influensasäsongen. I flera länder avslöjade analyser att ett vanligt influensavirus kallat H1N1 börjat bli resistent – motståndskraftigt – mot läkemedlet Tamiflu. Siffrorna varierade men var tydliga: 10 procent i USA, 25 procent i Europa och konstigt nog mest i Norge med 67 procent av undersökta virus. I Sverige upptäcktes 11 procent.
Men uppståndelsen blev ändå inte så stor. Det ansågs självklart att detta muterade, ändrade virus inte skulle vara speciellt farligt och inte kunna spridas särskilt mycket. Det är mot den bakgrunden som experter nu talar om chockerande utveckling och kräver snabba insatser.
Nya mätningar denna säsong har nämligen visat att resistensen på ett år ökat dramatiskt upp till 98 procent i USA och Europa, 100 procent till exempel i Sydafrika, alltså så gott som samtliga H1N1-virus kan inte behandlas med Tamiflu.
–Och det mest oroande är att detta resistenta virus finns överallt, även där Tamiflu nästan inte alls används, säger Anders Tegnell, Socialstyrelsens virusexpert. Det innebär att förändringen skett spontant inne i viruset utan påverkan av Tamiflu och att dessa förändrade virus dessutom är så kraftfulla att de sprids över hela världen.
Det är en i specialutgåva på den amerikanska läkartidningen Jamas webbsidor som världslarmet om resistensutvecklingen publiceras idag. Flera experter kräver att snabba diagnosmetoder tas fram för att upptäcka de patienter som bär på dessa resistenta virus. Främsta kravet är dock att fler och alternativa influensamedel snabbt måste tas fram.
–Svårare att åstadkomma, säger Anders Tegnell. Enligt vad som är känt har läkemedelsföretagen inte särskilt många nya preparat på gång.
I dag finns två läkemedel mot influensa: förutom Tamiflu tillverkat och sålt av Roche också läkemedelsföretaget Glaxosmithklines Relenza. De används dock inte särskilt omfattande eftersom vaccinering är det viktigaste vapnet mot de årliga influensorna.
Tamiflu spelar däremot en central roll i det världsomfattande arbetet med att bygga upp ett skydd mot en eventuell världsepidemi (pandemi) av fågelinfluensavirus. Under 2006–2007 köptes Tamiflu för miljardtals kronor och ligger i stora beredskapslager över hela världen. Sverige inhandlade till exempel Tamiflu för 200 miljoner kronor.
Denna strategi kan nu ifrågasättas eftersom risken anses tämligen uppenbar att ett framtida ”världsvirus” skulle kunna mutera på ett liknande sätt:
–Vi har redan inlett diskussioner om att också köpa in det andra medlet Relenza till våra lager, säger Anders Tegnell."
Ja, vad säger man, värt en liten funderare? Vill du läsa mer så gå in på http://jama.ama-assn.org/ eller på svenska http://www.smittskyddsinstitutet.se/
Vid datorn denna arla morgonstund Peter Olofsson!