Jernsaxen är en blogg om en allmän förfrågan om det behövs en ny smärtförening i Sverige. Den här bloggen har nu varit igång i några månader, så svaret är lätt. Självklart så behövs det en ny Smärtförening med/ur patientperspektiv. Smärtföreningar finns redan för vårdpersonal och liknande. Det finns en mailadress ansluten till denna blogg jernsaxen@live.se där går det bra att få mer personlig information.
Det är ett "tufft" jobb att driva föreningsverksamhet, det vet alla som någon gång varit inblandad i någon form av föreningsliv, så milt sagt så jobbar jag nu för fullt med att få in namnet Jernsaxen i olika smärtfrågor. Det bedrivs Smärtföreningsverksamhet i fler former i Sverige, bl a i företagsform, det är säkert bra men Jernsaxen är en sk ideéll förening, utan medlems avgift är det tänkt.
De med svår smärtproblematik är redan en hårt ekonomisk ansatt grupp så jag arbetar också med att få sponsorer till verksamheten. Oturligt nog så har jag mycket pga egen sjukdom (neuroborrelia nu helt friskförklarad) blivit arbetslös och det har påverkat arbetet med Jernsaxen, man kanske skulle kunna tro att det fanns mer tid över till föreningsverksamhet då, men det är tvärtom, att vara arbetssökande idag är mer än ett heltidsarbete, det har många mail hit verkligen vittnat om. Är man dessutom smärtpatient så blir livet inte lättare. Har tidigare sagt att vi drar igång för fullt under våren men det blir snarare under sensommaren/hösten, kanske låter lite tröstlöst men det tar den tid det tar. Stort tack till alla som hört av sig och vill medverka på olika sett, kontaktar er personligen via telefon och mail lite senare.
Jag har utöver den här bloggen en blogg till som heter www.oumberligating.blogspot.com och den har retat upp lite personer i Jernsaxens omgivningen, störs du av den så är det bara att beklaga. Säger det igen som jag skrivit många gånger förr Jernsaxen är ingen "gulligull" förening därav namnet, självklart så tar vi hand om varandra inom föreningen med all männsklig värme som går att uppbringa men utåt så är det med en "Jernnäve"!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Den andra bloggen är en sk "dragblogg" för Jernsaxen och har lockat över mycket läsare hit och på såvis uppmärksammat smärtproblematiken!
tisdag 3 mars 2009
Inlägg publicerat av mig på www.oumberligating.blogspot.com

Vill inte vara oförskämd, men jag tror att en del redan slutar läsa här, för visst känns det här inlägget lite trist redan innan det börjat, men och det är ett stort men, det här berör oss alla och det är bara en tidsfaktor innan något allvarligare inom området inträffar.
Hur och varför berör det här mig? Personligen som är gift med en människa som har mycket låg motståndskraft mot infektionssjukdomar är detta mycket viktigt. Rätten till rätt medicin och det kan jag tala om att det är ingen självklarhet Det här inlägget skulle bli hur långt som helst om jag beskrev alla turer runt det nationella inköpen och beredskapsplanerna, men att bara luta sig bakåt och tro att "det där fixar de som kan" kommer "sitta kvar på perrongen när tåget passerat" (såg ni vilken fin liknelse det blev, undrar vad Jack Nickolsons rollfigur tyckt om den, se inlägget nedan?).
Jag har både berättat här och på min blogg om fysisksmärta http://www.jernsaxen.blogspot.com/ om att jag varit svårt sjuk i fästingöverförd neuroborrelia i två år. Hade aldrig blivit så sjuk om det fanns en fungerande nationell plan för behandling. Jag är nu helt återställd men tiden går och de som nu kommer att drabbas av borrelia när säsongen snart drar igång, kommer behandlas lite godtyckligt, helt beroende på var de bor i landet och vilken läkare de träffar. Undrar du något över behandling av borrelia och efterverkningar så kan vi ta det via mail, skriv till jernsaxen@live.se
Inger Atterstam, journalist på Svenska Dagbladet har skrivit en mycket bra artikel som publicerats idag i Svd.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2542377.svd
Bilderna kommer ifrån mitt eget medicinlager, familjen Olofsson lägger sig inte ner och dör i första taget inte och det kommer inte heller de som är medlemmar i Jernsaxen att göra heller, tillsammans är vi starka, låter som en klyscha, men det är ett faktum!
"Tamiflu biter inte på influensa!
Publicerad: 3 mars 2009, 01.00. Senast ändrad: 3 mars 2009, 06.43 Artikelförfattare Inger Atterstam
På ett år har det ledande läkemedlet mot influensa, Tamiflu, blivit verkningslöst mot det vanligaste influensaviruset. Nya analyser visar att dessa virus som utvecklat resistens snabbt sprids över världen. Experter varnar för en global hälsokatastrof och kräver att skyddet mot en världsepidemi måste förstärkas.
De första tecknen kom redan förra influensasäsongen. I flera länder avslöjade analyser att ett vanligt influensavirus kallat H1N1 börjat bli resistent – motståndskraftigt – mot läkemedlet Tamiflu. Siffrorna varierade men var tydliga: 10 procent i USA, 25 procent i Europa och konstigt nog mest i Norge med 67 procent av undersökta virus. I Sverige upptäcktes 11 procent.
Men uppståndelsen blev ändå inte så stor. Det ansågs självklart att detta muterade, ändrade virus inte skulle vara speciellt farligt och inte kunna spridas särskilt mycket. Det är mot den bakgrunden som experter nu talar om chockerande utveckling och kräver snabba insatser.
Nya mätningar denna säsong har nämligen visat att resistensen på ett år ökat dramatiskt upp till 98 procent i USA och Europa, 100 procent till exempel i Sydafrika, alltså så gott som samtliga H1N1-virus kan inte behandlas med Tamiflu.
–Och det mest oroande är att detta resistenta virus finns överallt, även där Tamiflu nästan inte alls används, säger Anders Tegnell, Socialstyrelsens virusexpert. Det innebär att förändringen skett spontant inne i viruset utan påverkan av Tamiflu och att dessa förändrade virus dessutom är så kraftfulla att de sprids över hela världen.
Det är en i specialutgåva på den amerikanska läkartidningen Jamas webbsidor som världslarmet om resistensutvecklingen publiceras idag. Flera experter kräver att snabba diagnosmetoder tas fram för att upptäcka de patienter som bär på dessa resistenta virus. Främsta kravet är dock att fler och alternativa influensamedel snabbt måste tas fram.
–Svårare att åstadkomma, säger Anders Tegnell. Enligt vad som är känt har läkemedelsföretagen inte särskilt många nya preparat på gång.
I dag finns två läkemedel mot influensa: förutom Tamiflu tillverkat och sålt av Roche också läkemedelsföretaget Glaxosmithklines Relenza. De används dock inte särskilt omfattande eftersom vaccinering är det viktigaste vapnet mot de årliga influensorna.
Tamiflu spelar däremot en central roll i det världsomfattande arbetet med att bygga upp ett skydd mot en eventuell världsepidemi (pandemi) av fågelinfluensavirus. Under 2006–2007 köptes Tamiflu för miljardtals kronor och ligger i stora beredskapslager över hela världen. Sverige inhandlade till exempel Tamiflu för 200 miljoner kronor.
Denna strategi kan nu ifrågasättas eftersom risken anses tämligen uppenbar att ett framtida ”världsvirus” skulle kunna mutera på ett liknande sätt:
–Vi har redan inlett diskussioner om att också köpa in det andra medlet Relenza till våra lager, säger Anders Tegnell."
Ja, vad säger man, värt en liten funderare? Vill du läsa mer så gå in på http://jama.ama-assn.org/ eller på svenska http://www.smittskyddsinstitutet.se/
Vid datorn denna arla morgonstund Peter Olofsson!
lördag 28 februari 2009
Februari Månadsbild med förhinder!
Här skulle nu Februari bilden publiceras, men streckan som båten ligger förtöjd vid är nu inhängnad och bevakad av Skanska och ett vaktbolag och jag blev bryskt hotad om jag tänkte "planka in" där. Ja, vad gör man, egentligen så är jag ju ute ur leken med en gång, det är ju också en slags "händelseutveckling". Men om Camilla på www.camillasfoto.blogspot.com är lika god som hon verkar så kanske jag får fortsätta med ett nytt motiv.
Vid datorn och bakom kameran Peter Olofsson.
torsdag 19 februari 2009
Hjälpmedelsmässan 2009 Linköping
Välkommen till Hjälpmedelscentrum
Hjälpmedelmässan 2009
2008-02-06
Boka redan nu in Hjälpmedelsmässan 2009
En av Sveriges största hjälpmedelsmässor arrangeras även detta år på Cloetta Center i Linköping. Mässan går av stapeln den 13-14 maj 2009 och den är öppen mellan 10 - 17 båda dagarna.
Mer information kommer senare.
Gå in på www.hjalpmedelsmassan.se
Vid datorn Peter Olofsson!
Hjälpmedelmässan 2009
2008-02-06
Boka redan nu in Hjälpmedelsmässan 2009
En av Sveriges största hjälpmedelsmässor arrangeras även detta år på Cloetta Center i Linköping. Mässan går av stapeln den 13-14 maj 2009 och den är öppen mellan 10 - 17 båda dagarna.
Mer information kommer senare.
Gå in på www.hjalpmedelsmassan.se
Vid datorn Peter Olofsson!
tisdag 17 februari 2009
Renovering och Uppdatering Pågår!
söndag 15 februari 2009
fredag 13 februari 2009
Hjälp vad händer? Utdrag i artikel i tidskriften läkemedelsvärlden.
Ja, ibland blir man faktiskt lite orolig, vad händer egentligen går utvecklingen framåt? Sitter och läser artiklar i tidskriften Läkemedelsvärlden för att se om det finns något "matnyttigt" för oss på Jernsaxen Fastnar för den här artikeln som på längre sikt berör oss alla! Länk til tidningen finns i länklistan här till höger:
"Gratis antibiotika på amerikanska varuhus
Flera varuhuskedjor i USA delar sedan årsskiftet ut gratis antibiotika till sina kunder. Det är ett sätt att hjälpa människor till bättre hälsa i ekonomiskt tuffa tider hävdar kedjorna själv.
Bonus I sin kamp om kunderna när ekonomin svajar har amerikanska matvarukedjor tagit till nya metoder, rapporterar nyhetstjänsten Pharma adhoc. På flera håll kan kunderna sedan årsskiftet hämta en gratiskur med antibiotika i samband med att de köper mjölk och tvättmedel.
En representant för en av kedjorna, ”Stop & Shop” säger att för ett företag som förser sina kunder med hälsosam mat som hjälper dem att hålla sig friska är det lika viktigt att hjälpa dem att bekämpa bakterieinfektioner. Just deras erbjudande marknadsförs med en omfattande reklamkampanj som pågår till mars.
Vilka typer av antibiotika som delas ut i de olika affärerna varierar men bland de vanliga är tetracyclin, ciprofloxacin, erytromycin och fenoximetylpenicillin. Vanligen är det en kur på två veckor som delas ut. Redan tidigare har andra grupper av generiska läkemedel sålts för några tior, som ett sätt att locka kunderna till sig och nu har turen kommit till antibiotika.
Kritiker menar att detta är förödande eftersom antibiotikakonsumtionen snarare borde gå ner än upp med tanke på resistensutvecklingen"
Text: Petra Hedbom
Puplicerad 2009.02.10
"Gratis antibiotika på amerikanska varuhus
Flera varuhuskedjor i USA delar sedan årsskiftet ut gratis antibiotika till sina kunder. Det är ett sätt att hjälpa människor till bättre hälsa i ekonomiskt tuffa tider hävdar kedjorna själv.
Bonus I sin kamp om kunderna när ekonomin svajar har amerikanska matvarukedjor tagit till nya metoder, rapporterar nyhetstjänsten Pharma adhoc. På flera håll kan kunderna sedan årsskiftet hämta en gratiskur med antibiotika i samband med att de köper mjölk och tvättmedel.
En representant för en av kedjorna, ”Stop & Shop” säger att för ett företag som förser sina kunder med hälsosam mat som hjälper dem att hålla sig friska är det lika viktigt att hjälpa dem att bekämpa bakterieinfektioner. Just deras erbjudande marknadsförs med en omfattande reklamkampanj som pågår till mars.
Vilka typer av antibiotika som delas ut i de olika affärerna varierar men bland de vanliga är tetracyclin, ciprofloxacin, erytromycin och fenoximetylpenicillin. Vanligen är det en kur på två veckor som delas ut. Redan tidigare har andra grupper av generiska läkemedel sålts för några tior, som ett sätt att locka kunderna till sig och nu har turen kommit till antibiotika.
Kritiker menar att detta är förödande eftersom antibiotikakonsumtionen snarare borde gå ner än upp med tanke på resistensutvecklingen"
Text: Petra Hedbom
Puplicerad 2009.02.10
torsdag 12 februari 2009
OBS: Uppdatering pågår....
....håller på att uppdatera alla länkar till olika sajter som på något sett berör smärta och dess problematik, vill du få med någon länk, maila till jernsaxen@live.se
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
Reklam för en annan förening - www.trigger-punkt.se
Ser tråkigt nog på mina utskick till andra föreningar att det ibland är lite "klent" med intresset för kontakt med varandra. Blev därför mycket glad idag när jag öppnade mailboxen och en inbjudan till ett seminaruim kom från Trigger-Punkt, whipflashnätverk&förening, läs mer om denna fina förening på www.trigger-punkt.se
Har skrivit det tidigare men vill betona det igen, det finns verkligen ingen "konflikt" i att det finns fler föreningar inom närliggande områden,genom mångfalden så värnas den enskilde patienten/vårdtagaren på bästa sett och informationen, upplysning mm om den specifika problematiken ökar, har sedan föreningarna i sin tur ett nära samarbete så når vi tillsammans bästa resultat.
Har lagt in www.trigger-punkt.se som direkt länk här brevid i marginalen.
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
Har skrivit det tidigare men vill betona det igen, det finns verkligen ingen "konflikt" i att det finns fler föreningar inom närliggande områden,genom mångfalden så värnas den enskilde patienten/vårdtagaren på bästa sett och informationen, upplysning mm om den specifika problematiken ökar, har sedan föreningarna i sin tur ett nära samarbete så når vi tillsammans bästa resultat.
Har lagt in www.trigger-punkt.se som direkt länk här brevid i marginalen.
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
Fick ett mail, finns det någon i liknande situation därute?
God Morgon! Hoppas verkligen att det är det. Gjorde ett inlägg igår om att det går bra att "söka" efter personer som har en liknande situation som en själv här på Jernsaxen, har redan fått ett här på morgonen. Maila till jernsaxen@live.se för kontakt med skribenten nedan:
"Vi bor i södra Stockholm och tillhör smärtkliniken på Huddinge sjukhus,där har vi gått sedan 2004 och provat allt starkare tabl och olika morfinpumpar och det nya medlet Prialt . Just nu är det Ketamin tillsammans med andra morfinprep. som gäller, tyvärr hjälper inte det heller så bra och vi har fått besked att det inte går att höja ytterligare utan vi försöker hitta alternativ nu för att hantera det här. Kan det finns någon som har liknande erfarenhet?"
Som sagt hör av dig till Jernsaxen för kontakt, vid datorn som vanligt Peter Olofsson
"Vi bor i södra Stockholm och tillhör smärtkliniken på Huddinge sjukhus,där har vi gått sedan 2004 och provat allt starkare tabl och olika morfinpumpar och det nya medlet Prialt . Just nu är det Ketamin tillsammans med andra morfinprep. som gäller, tyvärr hjälper inte det heller så bra och vi har fått besked att det inte går att höja ytterligare utan vi försöker hitta alternativ nu för att hantera det här. Kan det finns någon som har liknande erfarenhet?"
Som sagt hör av dig till Jernsaxen för kontakt, vid datorn som vanligt Peter Olofsson
onsdag 11 februari 2009
Vill du nå kontakt med människor i liknande situation?
Vill du bli kontaktad av människor som har en liknande situation som dig, antingen du är anhörig eller själv smärtpatient. Skriv då ett mail hit eller gör en kommentar här under så det går att nå dig. Vill du vara lite "anonym" så kan Jernsaxen@live.se vara ett mellan forum för kontakt, som sagt beskriv problematiken och lite om sjukdomsbilden/smärtproblematiken så kanske det går att få lite gemensamt "utbyte"
Mvh från Peter Olofsson!
Mvh från Peter Olofsson!
Bild från www.karinsfotoblogg.blogspot.com

Har fått många mail till jernsaxen@live.se om att det är fint och vilsamt med fina och samstämda bilder, här kommer ännu en sådan. Bilden är behandlad i ett bildbehandlingsprogram och får på så vis en känsla av att vara ett "gammalt" kolorerat vykort, vackert. Vill du se fler bilder från denna fotograf så gå då in på www.karinsfotoblog.blogspot.com Motivet kanske känns igen, Uppsala Domkyrka i vinterskrud.
Ha det så bra som det bara går mvh från Peter Olofsson!
fredag 6 februari 2009
Äntligen Fredag!


Antingen man vill det eller ej så blir allt politik i slutändan, jag har dragit mig i det längsta för att blanda in politik här på Jernsaxenbloggen, det låter jag de länkar och de personer som står bakom dem att göra istället. Jernsaxenbloggen är som jag återigen poängterar bara en förfrågan om det behövs en ny smärtförening i Sverige. Detta är min blogg, men jag låter den vara ett helt öppet forum för dig som har synpunkter på smärtproblematik i olika former och även närliggande beröringsområden som t ex sjukvård,medicinering, rehab osv. Tar aldrig bort något inlägg och har ingen kommentargranskning och vill du nå mig så går det bra på jernsaxen@live.se lämna namn och telefonnummer så ringer jag upp dig samma dag!
Vad vill jag säga om de fina bilderna ovan?
Vindkraftsverken, hur kan någon tycka att detta är fult?
Mitt politiska budskap är enkelt i dessa dagar när vissa politiker vill satsa på ökad kärnkraft!
Björnarna på is, här finns också ett budskap! Polarisarna håller på att försvinna, beror det på växthuseffekten, de flesta forskare är överens att det är det, men även om det är har sin naturliga orsak som tex ökad solaktivitet så måste vi bli rädda om det lilla Jordklot vi har. Kärnkraft är verkligen inte rent, vi hoppar över själva tekniken och de eventuella farorna, uranbrytningen är verkligen ingen ren verksamhet att sedan gräva ner restprodukter i minst 10 000 år är det verkligen så lyckat, jag bara undrar, geologi är min hobby då vet man vad som händer.
Vad har det här med smärta att göra gå in på www.tjernobylbarna.blogspot.com så tror jag ni förstår, strålning är smärtfritt - i början!
Känns lite konstigt att bara avsluta det här inlägget med ett klämtjeckt Trevlig helg, men det får bli så, vill du ha fler länkar om geologiska undersökningar, kärnkraftsteknik, uranbrytning så maila till jernsaxen@live.se så kommer det mer än vad man tål (iallafall jag). Vid datorn som vanligt Peter Olofsson.
måndag 2 februari 2009
Äntligen Måndag!
Det var ett tag sedan jag utbrast i just det, Äntligen Måndag! Tuff helg, med ett högt tempo.
Bl a så har jag kört 93 mil bil, vansinne om jag får säga det själv, eftersom jag inte direkt varit ute och rest utan mest åkt om kring för att "hjälpa till" lite här och där, kört barn och släkt till kompisar och vänner, lagat rullstolar, handlat, hämtat möbler osv. Ja, jag vet jag ska inte klaga det är härligt att kunna göra saker och den tanken bör alla "friska" reflektera över någon gång. Personligen så gör jag det dagligen eftersom jag för 2 år sedan i princip var "förlamad" av min borreliainfektionen som drabbade alla nervbanor såväl fysiskt som psykisk.
Vad händer på "Smärtfronten" då. I huvudsak så sitter jag och svarar på mail, kommer in en hel del via den här bloggen ( skriv gärna själv till jernsaxen@live.se om det är något du vill ta upp eller ha hjälp med på något vis).
Ni som följer med i den här bloggen har kanske sett att jag "står till arbetsmarknadens förfogande" som det så vackert heter, men jag vill verkligen poängtera att arbetslös är jag inte, det är mer än en heltidssysselsättning att hitta ett arbete i dagsläget. Jag söker brett kan jag säga men helst vill jag arbeta med de olika frågor som jag ofta berör här på Jernsaxenbloggen, men även inom dessa områden behandling, rehab, hjälpmedel mm så går det lite "trögt" trots att det är något som verkligen behövs i samhället. Den sk lågkonjukturen gör sitt till saken, men i mångt och mycket så är det människor på ledande poster i samhället och deras inställning i dessa frågor som är den egentliga problematiken.
Personligen så gör jag vad jag kan för att påverka och upplysa, vi får se vad det leder till. Helt klart om man inte gör någonting alls så händer det definitivt ingenting.
Ha en bra dag och vecka önskar Peter Olofsson!
Bl a så har jag kört 93 mil bil, vansinne om jag får säga det själv, eftersom jag inte direkt varit ute och rest utan mest åkt om kring för att "hjälpa till" lite här och där, kört barn och släkt till kompisar och vänner, lagat rullstolar, handlat, hämtat möbler osv. Ja, jag vet jag ska inte klaga det är härligt att kunna göra saker och den tanken bör alla "friska" reflektera över någon gång. Personligen så gör jag det dagligen eftersom jag för 2 år sedan i princip var "förlamad" av min borreliainfektionen som drabbade alla nervbanor såväl fysiskt som psykisk.
Vad händer på "Smärtfronten" då. I huvudsak så sitter jag och svarar på mail, kommer in en hel del via den här bloggen ( skriv gärna själv till jernsaxen@live.se om det är något du vill ta upp eller ha hjälp med på något vis).
Ni som följer med i den här bloggen har kanske sett att jag "står till arbetsmarknadens förfogande" som det så vackert heter, men jag vill verkligen poängtera att arbetslös är jag inte, det är mer än en heltidssysselsättning att hitta ett arbete i dagsläget. Jag söker brett kan jag säga men helst vill jag arbeta med de olika frågor som jag ofta berör här på Jernsaxenbloggen, men även inom dessa områden behandling, rehab, hjälpmedel mm så går det lite "trögt" trots att det är något som verkligen behövs i samhället. Den sk lågkonjukturen gör sitt till saken, men i mångt och mycket så är det människor på ledande poster i samhället och deras inställning i dessa frågor som är den egentliga problematiken.
Personligen så gör jag vad jag kan för att påverka och upplysa, vi får se vad det leder till. Helt klart om man inte gör någonting alls så händer det definitivt ingenting.
Ha en bra dag och vecka önskar Peter Olofsson!
Januari månadsbild.
Det här är Januari månads bild. Ett foto som ingår i ett projekt som "Camillas Foto" dragit igång. Har via Jernsaxen bloggen "träffat" på många människor med smärtproblematik som just använder fotograferings ädla konst som sin avkopplingsform och jag håller med om det att det verkligen är ett bra alternativ till att skingra sina tankar ett tag. Om man nu har svårigheter att ge sig ut i "skog och natur" för att fotografera så kan man i alla fall njuta av andras bilder och deras tankar kring dem. Har lagt in samma bild i kolumnen här till höger klicka på bilden så kommer du till www.camillasfoto.blogspot.com och får en möjlighet att njuta mångfalt av andras foto. Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Bilden på "båtvraket" tog jag den sista Januari, kan tyckas lite fantasilöst eftersom "månadsbilden" ska just tas en gång i månaden under ett helt år, kan det bli så mycket förändring i den då tänker kanske vän av ordning? Ja, förhoppningsvis, det är mycket "på gång" runt om kring den här båten/vraket som ligger i Tappström på Ekerö. Antingen blir den ett ungdomsprojekt,skrotas vi får se!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

